KWIK 9: What a Wonderful World!

28 juni, 2024

Op donderdag 13 juni vond de negende editie van de show van KWIK plaats, de leukste voorstelling van het jaar. Onder de noemer What a Wonderful World, naar de hoopvolle klassieker van Louis Armstrong, is het opnieuw een muzikaal spektakel geworden. De muzikanten van HVO-Querido hebben er onder de bezielende leiding van muziekcoördinator Lies Schilp dan ook bijna een jaar voor gerepeteerd.

Foto’s Ben Bonouvrier – Traditiegetrouw geeft het gezelschap KWIK zijn openbare jaarlijkse voorstelling in een Amsterdamse zaal met allure. Eerdere podia waren onder meer Bellevue, De Brakke Grond, Paradiso en de Q-Factory. Dit jaar was gekozen voor het sfeervolle Theater de Krakeling op het terrein van de Westergasfabriek.

Herkenning

What a Wonderful World was een feest der herkenning, zowel wat betreft de vertrouwde gezichten van een flink deel van de zangers en muzikanten, als qua opzet en repertoirekeuze.
KWIK is ontstaan bij De Miranda, het voormalige activiteitencentrum waar veel bewoners van het Judith van Swethuis en Beschermd wonen Zuid kwamen. Dat zien we terug in de line-up. Nog altijd vormen bewoners van deze voorzieningen de kern van het gezelschap. Er zijn zelfs enkele artiesten bij (Jan Kiel, Egbert de Haan, Margreet Rozendaal, Hans Pols) die aan alle shows hebben meegedaan.

What a Wonderful World, de negende show van KWIK

Vernieuwing

Maar er is bij elke voorstelling van KWIK gelukkig ook nieuwe aanwas van deelnemers en een aantal van hen (Ron Rodrigues, Pascal Keyzer, Hanneke van Ratingen, Danny Klinkenberg, Tamara Landegent, Lieselot van Luijn) zingt en speelt inmiddels ook alweer een paar jaar mee. Er was ook dit jaar weer een debutant: percussioniste Johanna Surendonk, bewoonster van het Judith van Swethuis. Een andere constante factor is de ondersteuning en begeleiding door Eric Mink.
Met zoveel zangers en muzikanten tegelijk op het podium ziet What a Wonderful World er feestelijk uit en klinkt bovendien vol en overtuigend.

KWIK 9, met onder meer Hans Pols

Traditie

De voorstelling What a Wonderful World is opgezet als een afwisselend muzikaal mozaïek. Het is een bonte mix van liedjes, muziekstukken en popnummers uit het recente verleden. Zowel in het Engels, Nederlands, Spaans en Frans.
KWIK is een grote band, misschien is orkest wel een beter woord. Naast drums en percussie, horen we een basgitaar, twee gitaren, twee piano’s, twee strijkers en een koor aan zangers en zangeressen.
Ook tijdens de show van 2024 komen we enkele onveranderlijke ingrediënten tegen. Zo zingt Egbert de Haan in de meeste shows van KWIK een liedje van de Beatles. Deze traditie zet hij dit keer voort met het nummer Penny Lane uit 1967.

Ron Rodrigues zingt een nummer van The Yardbirds

Jeugd

Popmuziek uit de jaren zestig en zeventig blijkt voor veel muzikanten van KWIK een inspiratiebron te zijn. Voor een aantal van hen is het de muziek uit hun jeugd. Naast het titelnummer What a Wonderful World uit 1967 horen we uit hetzelfde jaar I’m A Believer van The Monkees en Rocking Billy van Ria Valk uit 1960. Ron zingt vol overtuiging Heart Full of Soul (1965) van The Yardbirds. Met The Sound of Silence en Kodakchrome komt Paul Simon zowel voor als na de pauze voorbij.
Pascal Keyzer vertolkt de song I Put A Spell On You, oorspronkelijk van Screamin’ Jay Hawkins, maar bij ons vooral bekend geworden in de uitvoering van Creedence Clearwater Revival uit 1968. Pascal neemt niet alleen de zang voor zijn rekening, maar zweept de zaal ook flink op met een daverende gitaarsolo.

Eddy 'van Amsterdam' Marsman tijdens What a Wonderful World van KWIK

Eddy ‘van Amsterdam’ Marsman tijdens What a Wonderful World van KWIK

Eigen werk

Maar de artiesten van KWIK brengen ook ouder en jonger werk. Twas within a Furlong of Edinburgh Town is een Schotse traditional uit de zeventiende eeuw, Ron zingt een lied uit de Mexicaanse revolutie van 1910 en La Vie en rose van Edith Piaf stamt uit 1945. We horen de Stray Cat Strut en die band werd bekend in de jaren tachtig. Just Older van Bon Jovi, in een mooie uitvoering van Danny, is uit het jaar 2000.
Een speciale vermelding verdient Eddy ‘van Amsterdam’ Marsman, die oorspronkelijk en droogkomisch eigen werk zingt. In een stijl die het midden houdt tussen Hans Dorrestijn en Jaap Fisher, maar dan op z’n Amsterdams, begeleidt hij zichzelf daarbij spaarzaam maar doeltreffend op ukelele.

Tot de volgende keer

Na de meezinger You Can’t Always Get What You Want (1969) van de Stones bedankt Lies Schilp iedereen die een bijdrage voor of achter de schermen heeft geleverd om deze voorstelling mogelijk te maken. Onder een daverend applaus blikt zij vast vooruit naar volgend jaar, naar de volgende show, een jubileum maar liefst. Op naar KWIK 10!

KWIK 2024, de finale

De hele serie

Kijk hier voor verslagen van de eerdere optredens van KWIK in 2012, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2022 en 2023.