KWIK verovert Bellevue

Tags: muziek
25 juni, 2015

Woensdagavond 24 juni was de eerste voorstelling van KWIK (Kijk Wat Ik Kan), een muziekproject van Stichting Ei-werk en HVO-Querido, in Theater Bellevue.
In deze derde editie van KWIK, die voluit ‘KWIK Vrij, Over Lijnen’ heet, neemt een bijzondere groep van 45 mensen de toeschouwer mee op een zoektocht van anderhalf uur naar vrijheid, in en voorstelling vol muziek, woorden, beelden, lijnen, kaders en vooral muzikale ontmoetingen.

Berlijn

Zo gaan we moeiteloos van Max Bruch naar het Klein Orkest, omdat violist Jan Kiel, die een romance van Bruch vertolkt, vertelt over de tijd dat hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest in Oost-Berlijn meedeed aan een concours, wat overigens niet werd gewonnen, waarna Joost de Mare met een band en maar liefst vier achtergrondzangeressen het lied ‘Over de muur’ over het dan nog verdeelde Berlijn inzet.

Stop mij niet in een hokje

Kompas

Er zijn veel grappen en liedjes over psychiatrie en de zorg. Joël en Sharon brengen als entr’acte enkele keren korte conferences getiteld ‘Komt een kip bij de psychiater’. De KWIK-band speelt het lied ‘Stop mij niet in en hokje,’ een vrolijke meezinger over het stellen van diagnosen.
Grietje Santing, icoon van de familievereniging Ypsilon, is met enkele vriendinnen op film aanwezig. Zij vertelt dat muziek niet alleen een grote rol speelt in haar leven, maar dat ze dat ook heel vaak van cliënten en hun familieleden hoort. Persoonlijk houdt zij het meest van de maat in de muziek en zij bekent dat we haar gerust vooraan een fanfare kunnen laten lopen om de juiste maat aan te geven. Dat leidt tot hilariteit in de zaal, want dat is precies wat zij meer dan twintig jaar bij de Amsterdamse afdeling van Ypsilon heeft gedaan.

Johann Sebastian en Miles

Er zijn twee stukken van Bach, een voor toetsen en ‘Was betrübst du dich, meine Seele,’ een stuk met het volledige koor. Theo Blom houdt samen met Sjef een filosofisch poëtische verhandeling over het thema vrijheid.
Op de vleugel schittert Olaf van Zeeland, een groot charmeur, ‘dames wees gewaarschuwd,’ aldus projectleider en presentator Meike Aukes, in ‘Freedom for love’ een zelfgeschreven jazznummer dat hij opdraagt aan een overleden geliefde. En er is meer jazz in de vorm van Freddie Freeloader, een nummer van Miles Davis van het beroemde album Kind of blue. Hierbij maakt ook de gastmuzikant van deze avond, Onno van Swigchem, zijn entree op baritonsaxofoon.

Sharon Miedema

John, Paul en Björk

Gitarist en zanger Egbert de Haan vertolkt samen met zijn zus Marleen en twee achtergrondzangers het bitterzoete ‘She’s leaving home’ uit 1967 van The Beatles’ Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.
Sharon Miedema vertolkt een atmosferische versie van het nummer Cocoon van Björk, begeleid door gitaar, melodica en drums.
Een volgend familieoptreden is het liefdeslied Now, o now I needs must part van de 16e eeuwse componist John Dowland, door Liesbeth, Maartje en Anne Mieke.

Johann en George

De spelers zijn niet alleen bewoners en bezoekers van het Judith van Swethuis, De Miranda en Beschermd wonen Zuid van HVO-Querido, maar ook familieleden, vrienden, medewerkers, behandelaren en buurtbewoners. Tot slot gaat de bekende Canon in D van de Duitse barokcomponist Johann Pachelbel uit de 17e eeuw – waarbij het publiek ook een rol krijgt – moeiteloos over in het wat moderner ‘Freedom’ van George Michael. Hierbij is het toneel gevuld met alle zangers en muzikanten. Niemand in de zaal kan dan nog stilzitten.
Wat rest in Theater Bellevue is een staande ovatie.