Onze geschiedenis

HVO-Querido heeft al bijna 120 jaar ervaring in het ondersteunen van mensen die dat nodig hebben.

1. HVO-Querido
  2. >
  3. Over ons
  4. >
  5. Geschiedenis

HVO-Querido ontstaat in 2000 uit een fusie tussen stichting HVO en de prof. dr. A. Querido stichting, respectievelijk maatschappelijke opvang en geestelijke gezondheidszorg. Onze organisatie bestaat echter al veel langer: Hulp voor Onbehuisden is in 1904 opgericht, RIBW Querido is sinds 1969 actief.

Hieronder een chronologisch overzicht van onze geschiedenis.

Vooraf

Aan de oprichting van Hulp voor Onbehuisden gaat een spannende geschiedenis vooraf. Een verhaal met bierbrouwers, mediamagnaten, verdwenen straten, een knokploeg en meer.

1904-1910

De eerste jaren van Hulp voor Onbehuisden. De oprichting, de eerste bewoners en de eerste voorzieningen, de moeilijkheden en uitdagingen en nog heel veel  meer.

Op 5 februari 1915 bezoekt koningin-moeder Emma het Observatiehuis van HvO. Hier wordt zij uitgeleide gedaan door Jonker. Op 19 maart komt prins Hendrik op bezoek.

1910-1920

Hulp voor Onbehuisden groeit met uitbreidingen in Houten en Appelscha. De bouw van het eerste eigen pand, het Observatiehuis, en nog veel meer.

Mannen aan de maaltijd in het Oud Buitengasthuis van Hulp voor Onbehuisden, 1925

1920-1930

De roaring twenties bij Hulp voor Onbehuisden. Met de bouw van Folmina, de dood van de Jonkers en Honing, een nieuwe directeur en meer.

1930-1940

De dertiger jaren bij HvO. Armoede door de grote depressie, nieuwe voorzieningen aan de Roggeveenstraat, Weesperzijde en meer.

1940-1950

De jaren veertig bij Hulp voor Onbehuisden. Oorlog, vervolging, honger en ellende, veel ellende. Maar ook vrede, wederopbouw en meer.

(wordt vervolgd)