Ik zoek een briefadres

Je hebt geen woning en je hebt een briefadres nodig. Hieronder staat hoe dat werkt.

  1. HVO-Querido
  2. >
  3. Hulp zoeken
  4. >
  5. Ik zoek een briefadres

Als je geen woonadres hebt, moet je je inschrijven op een briefadres. De officiële post wordt dan daar naartoe gestuurd. Bijvoorbeeld post van de overheid of van de verzekering. Het is belangrijk om te weten dat je op je briefadres niet mag wonen. Je gebruikt dit adres alleen om je post te krijgen.

Briefadres: belangrijk om dingen te regelen

Met een briefadres kunnen jouw persoonsgegevens worden ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). Dat is belangrijk, omdat er anders veel mis kan gaan. Als je niet bent ingeschreven bij de BRP, heb je bijvoorbeeld geen recht op een uitkering, kan je geen zorgverzekering afsluiten en kan je je niet inschrijven voor een opleiding.

Klik voor informatie op de website van de rijksoverheid op de button hieronder.

Zelf een briefadres regelen

Een briefadres kan het adres van een familielid, vriend of kennis zijn. Deze persoon moet hiervoor toestemming geven en ervoor zorgen dat jij je post ook echt krijgt. 

Meer informatie vind je op hierboven genoemde website van de rijksoverheid. Algemene informatie vind je ook op de website van de gemeente Amsterdam

Kosten

Een briefadres is gratis.

Ik kom uit Amsterdam

Als je niet zelf een briefadres kan regelen, dan kan je van HVO-Querido een briefadres krijgen als je dakloos bent.

 

Dit zijn de voorwaarden:

  • Je mag volgens de wet in Nederland wonen.
  • Je hebt een inkomen. Je bent in dienst bij een werkgever, je krijgt een uitkering van UWV of SVB (of je hebt daar recht op) of je bent zelfstandige: ZZP-er. Dan kan je alleen jezelf inschrijven op het briefadres, niet je bedrijf. Heb je een bijstandsuitkering van de gemeente Amsterdam? Lees dan hieronder verder bij ‘Een briefadres als je een bijstandsuitkering hebt’.
  • Je werkt of woont in de stad Amsterdam.
  • Je toekomst ligt in Amsterdam en dat kan je uitleggen.
  • Of: Je maakt gebruik van de opvangvoorzieningen in Amsterdam.
  • Of: Je verblijft in een kliniek of een blijf-van-mijn-lijf-huis.
  • Of: Je slaapt bij vrienden of kennissen op verschillende adressen. Je moet drie adressen kunnen doorgeven waar je hebt geslapen.
  • Of: Je slaapt in hotels, hostels of een pension. Dit moet je kunnen bewijzen met een bon.

Briefadres aanvragen bij HVO-Querido en verlengen

Een briefadres of een verlenging vraag je aan bij de bureaudienst van HVO-Querido.  Je belt hiervoor naar 0800 020 10 70. Dit nummer is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13.00 tot 15.00 uur. Hier kun je ook terecht voor vragen.  

Je bespreekt in het telefoongesprek met de medewerker of je aan de voorwaarden voldoet. Als dat zo is, maken we een afspraak om het briefadres te regelen. We vragen je om een aantal documenten mee te nemen naar deze afspraak.

Het is belangrijk dat je dit meeneemt: 

  • Je identiteitsbewijs.
  • Een bewijs van je inkomen van maximaal 1 maand geleden. Dit is bijvoorbeeld je loonstrook of de brief van UWV of SVB met het bedrag van je uitkering.

Dakloos?

Slaap je buiten? Bijvoorbeeld in een tent, auto of boot, dan kun je een briefadres aanvragen bij de daklozenvakbond via briefadres@dedaklozenvakbond.nl. Voor de aanvraag van een briefadres moet je een afspraak maken.

Op de website van de daklozenvakbond staat hoe dit werkt.

Meer informatie

Een briefadres als je een bijstandsuitkering hebt

Je ben dakloos en je krijgt een bijstandsuitkering van de gemeente Amsterdam. Dan kan je een briefadres aanvragen bij de screeningsbalie Bijzondere Doelgroepen van de gemeente Amsterdam.

Het adres van de screeningsbalie is Jan van Galenstraat 323, ingang B. Dit loket is open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.30 tot 12.00 uur.  

Het telefoonnummer is 020 252 60 00. Meer informatie over de screeningsbalie Bijzondere Doelgroepen vind je op de website van de Gemeente Amsterdam.

Meer informatie

Ik kom uit Haarlem

Kan je niet zelf een briefadres regelen, dan kan je een briefadres krijgen via de gemeente Haarlem.

Dit zijn de voorwaarden:

  • Je hebt een korte tijd geen eigen woonadres (minder dan zes maanden).
  • OF: Je verblijft in een kliniek, blijf-van-mijn-lijfhuis of de gevangenis.
  • OF: Je hebt vanwege je beroep geen vast woonadres. Bijvoorbeeld als binnenvaartschipper of kermisexploitant.
  • OF: Je woont tijdelijk in het buitenland (acht maanden of korter) en hebt geen woonadres in Nederland.

Meer informatie vind je op de website van de gemeente Haarlem.

Dakloos?

Ben je dakloos, meld je dan aan bij de Brede Centrale Toegang (BCT). Het adres is Wilhelminastraat 10 in Haarlem. Dit loket is open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur.  Het telefoonnummer is 023 511 44 77. Je kan bellen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.  

Meer informatie over de Brede Centrale Toegang vind je op de website van de GGD Kennemerland.

Meer informatie

Ik kom ergens anders vandaan

Kom je niet uit een van de gemeentes hierboven? Dan kan je helaas niet bij ons terecht. Vraag in de gemeente waar je vandaan komt hoe zij je kunnen helpen.