Ik zoek een briefadres

Heb je een briefadres nodig? Wie geen woonadres heeft, moet zich inschrijven op een zogeheten briefadres. Een briefadres kan het adres van een familielid, vriend of kennis zijn. Is dat niet mogelijk? Dan kun je terecht bij HVO-Querido.

  1. HVO-Querido
  2. >
  3. Hulp zoeken
  4. >
  5. Ik zoek een briefadres

Elke inwoner van Nederland wordt ingeschreven bij de Dienst Persoonsgegevens van zijn of haar gemeente. Wie geen woonadres heeft, moet zich inschrijven op een zogeheten briefadres. Een briefadres kan het adres van een familielid, vriend of kennis zijn. Deze persoon moet ervoor zorgen dat de post je persoonlijk bereikt. Een briefadres houdt tevens in dat jouw persoonsgegevens worden geregistreerd in de gemeente. Belangrijk om te weten, is dat je op dit adres dus NIET mag wonen. Je gebruikt dit adres uitsluitend om je post te ontvangen.

HVO-Querido verstrekt briefadressen aan dakloze personen uit Amsterdam, die aantoonbaar gebruik maken van de opvangvoorzieningen in de stad. En aan dakloze mensen die bijvoorbeeld in een kliniek verblijven. Je dient in loondienst te zijn, of een uitkering van UWV of SVB te ontvangen of daar recht op te hebben.

HVO-Querido

Regiobinding is een voorwaarde
Je moet ook aan de regiobinding voldoen. Dit betekent dat je de laatste 3 jaar tenminste 2 jaar aantoonbaar aaneengesloten in Amsterdam geregistreerd hebt gestaan. Het briefadres wordt voor drie maanden verstrekt en kan eventueel worden verlengd afhankelijk van de situatie. Als je een briefadres wil aanvragen en aan bovenstaande eisen voldoet, bel je met de bureaudienst van HVO-Querido. De medewerker neemt telefonisch met je door of je aan de eisen voldoet en als dat zo is, maken we een afspraak om het briefadres te in orde te maken. Het is belangrijk dat je dan de gevraagde bewijsstukken meeneemt: een identiteitsbewijs en een bewijs van verblijf in de opvang en een recent bewijs van inkomen.

Telefoonnummer
Het telefoonnummer voor verkrijgen of verlengen van een briefadres is (0800) 020 10 70. Dit nummer is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13:00 tot 15:00 uur.

Bijstandsuitkering via gemeente Amsterdam Cluster Sociaal
Dak- en thuislozen die een bijstandsuitkering via de gemeente Amsterdam Cluster Sociaal ontvangen, kunnen een briefadres aanvragen bij het dak- en thuislozenloket van de gemeente aan de Jan van Galenstraat 323 ingang B, 1056 CH in Amsterdam.

Kijk hier voor informatie over de voorwaarden en hoe dit aan te vragen op de website van de gemeente Amsterdam.