2018 wordt mijn jaar (2)

02 maart, 2018

Rob Hoogstraten uit Haarlem is onvrijwillig dakloos en verblijft nu in de opvang Velserpoort van HVO-Querido. Hieronder legt hij uit waarom hij de toekomst toch met vertrouwen tegemoet ziet.

JANUARI

Het nieuwe jaar heeft inmiddels zijn intrede gedaan en goede voornemens heb ik min of meer al vastgelegd in mijn vorige blog (kijk hier om dat te lezen). Mijn jacht op woonruimte zal als een rode draad door mijn blogs lopen. Verder beschrijf ik mijn belevenissen in de opvang, over wat ik denk, voel en zie.
Momenteel zit ik niet de hele dag in de dagopvang Wilhelminastraat te niksen, maar ben ik bezig een leven buiten de instelling op te bouwen. Ik heb nu mijn zaken aardig op de rails, behalve een woning dan.

Op straat

Dat was ruim een half jaar geleden wel anders, toen moest ik mijn huis uit omdat de huisbaas het niet mocht verhuren van de bank en omdat hij er weer zelf wilde gaan wonen. Er was op dat moment geen woning beschikbaar, dus er zat niets anders op me te melden bij de BCT (Brede Centrale Toegang) voor onderdak.
Na het nemen van de nodige bureaucratische hobbels duurde het nog weken voordat ik zekerheid had over een bed.
De eerste paar weken waren een hel, je komt op een reservelijst te staan. Dat betekent dat je je om 22:00 uur moet melden bij HVO-Querido aan de Wilheminastraat om te zien of er een bed vrij is. Zo niet, dan kun je buiten slapen: in het park, in een portiek of in een parkeergarage. Ik had toen gelukkig nog een beetje geld om af en toe in Stayokay te verblijven. Maar heb ook in het Kenaupark en op de boulevard in Zandvoort geslapen.

Rob Hoogstraten in Haarlem

Een ‘vast’ bed

Het was toen zomer, dat scheelt, maar het ellendige daarbij was het constante melden voor 22.00 uur bij Handhaving, omdat ze willen vaststellen of je echt dakloos bent. Dat is onder meer nodig voor het verkrijgen van een briefadres.
Je moet aangeven waar je verblijft, bijvoorbeeld ingang park tweede bankje rechts. Dit controleren ze ook of ze bellen je om circa half zeven ‘s morgens. Ze hebben mij niet altijd kunnen vinden.
Het duurde bij mij ruim twee weken, toen kon ik verder. Met een briefadres kon ik me bij de gemeente inschrijven, een identiteitsbewijs en een uitkering aanvragen.
Het heeft toen bijna anderhalve maand geduurd voordat ik een ‘vast’ bed kreeg bij HVO-Querido in de Velserpoort.

Rob Hoogstraten, op de achtergrond opvang Wilhelminastraat

Receptie, parade en stilte

Wat heb ik verder nog gedaan in januari? Ik ben naar de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Haarlem geweest en heb de verantwoordelijke wethouder gesproken over de daklozenopvang in de gemeente.
Later in de maand was de Winterparade in de Grote of Sint Bavokerk. Grote tafels stonden in rijen dwars door de kerk waarop gedanst werd en tegelijkertijd werd daaraan een diner genuttigd. Heel bijzonder!
Aa het eind van de maand heb ik een workshop over dagbesteding bezocht, waar werd gebrainstormd over hoe men in de verslavingszorg en de daklozenopvang dagbesteding vorm kan geven.
Toen ik het stadhuis verliet via de zijingang kwam ik uit op een kleine patio waar ik genoot van de absolute rust en stilte. Muren met grote boogramen nog in romaanse stijl omlijsten deze patio. De zon scheen volop. Af en toe werd de stilte verbroken door voetstappen van een eenzame bezoeker van het stadhuis. Het geluid van zijn voetstappen ebde nog na in de galerij van het voormalige klooster.

FEBRUARI

We hoesten wat af met z’n allen, het wordt tijd voor beter weer. Nu ik het toch over gezondheid heb: het wordt hoog tijd voor de levering van mijn aangepaste brillen. Want lezen en schrijven met een leesbril plus loep, daar wordt je niet vrolijk van.

Rob Hoogstraten in de bibliotheek

Woonservice

Via mijn mailbox krijg ik het digitale magazine van mijn woonservice. Ik kan snel zien welke woningen worden aangeboden en daarop reageren. Ik heb ook urgentie aangevraagd, maar gezien het eisenpakket heb ik er maar vanaf gezien. Ik ben nog steeds stijgend op de ranglijst.
Ik vind de website vrij vaag over de kansen je hebt op het verkrijgen van de woning waarop je hebt gereageerd. Ik zoek ook naar advertenties in diverse kranten, maar het meeste is tegenwoordig digitaal. Tijdens het schrijven van deze blog krijg ik zowaar een uitnodiging om een woning te bezichtigen. Volgende keer meer hierover.

Verbouwing Velserpoort

De Velserpoort in Haarlem Noord waar ik nu verblijf zijn ze volop aan het verbouwen. We zijn begin januari van de begane grond naar de bovenverdieping verhuisd, met opgeknapte kamers, nieuw sanitair, nieuwe bedden en nieuwe matrassen.
Beneden is de keuken al zover dat een dezer dagen de keukenapparatuur zal worden geplaatst. De planning is dat alles op 1 maart 2018 klaar is.

Rob Hoogstraten op weg naar de fractiekamer

Verkiezingen

Nu ben ik me aan het voorbereiden op de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart aanstaande. Ik ben namelijk kandidaat gemeenteraadslid voor de SP, dus ik moet wel even flink aan de bak. We hebben veel verschillende activiteiten bedacht zoals: staan met een stand op de Grote Markt en in winkelcentrum Schalkwijk, folders rondbrengen, flyeren op het station enzovoorts.
We wachten het resultaat af…

Meer afleveringen

De zoektocht van Rob Hoogstraten naar een woning is een serie verhalen. Kijk hier voor deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5 en deel 6