Van regels naar relaties

28 maart, 2022

Collega Martijn Fuldner mocht deze week aanschuiven bij minister Conny Helder van Langdurige zorg. In deze blog neemt hij ons mee hoe hij deze bijzondere dag heeft ervaren.

Voor wie mij niet kent: Ik ben Martijn Fuldner, ik ben 47 jaar en ik woon in Amsterdam Noord. Ik werk als persoonlijk begeleider met ervaringsdeskundigheid in het Respijthuis Amerbos van HVO-Querido. Ik zet mijn eigen ervaring met angst, depressie en verslaving in om onze gasten te ondersteunen. Door mijn ervaring kan ik begrijpen wat onze gasten voelen. En door te delen uit mijn ervaring vinden ze herkenning. Zo kunnen ze een begin maken met of verder werken aan hun herstel. Naast mijn werk volg ik de opleiding Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn waarin ik mezelf blijf uitdagen om uit mijn comfort zone te stappen en verder te werken aan mijn eigen herstel.

Kampvuurgesprek

Afgelopen zomer was er een kampvuurgesprek van de beweging Radicale vernieuwing langdurige ggz in het Mandelahuisje waar ik voor was uitgenodigd door mijn teammanager. Ik mocht daar samen met teammanagers, beleidsmedewerkers en cliënten dromen over het meer persoonsgericht maken van de zorg. Vanuit de systeemwereld naar de leefwereld. Mijn verhaal had een hoop indruk gemaakt waardoor ze me graag mee wilden nemen naar de minister.

Martijn (rechts) bij het Ministerie van VWS

Radicale vernieuwing langdurige ggz

De beweging ‘Radicale vernieuwing langdurige ggz’ droomt van een geestelijke gezondheidszorg waarin mensen het belangrijkst zijn. En niet de regels, protocollen of gewoontes. Het gaat om wat van waarde is voor de mensen die zorg nodig hebben, hun naasten en de mensen die zorg verlenen. Wie zorg nodig heeft, moet binnen zijn of haar eigen mogelijkheden een zinvol en waardig leven kunnen leiden, met zorg die daarbij past. Zo kunnen mensen van betekenis zijn voor zichzelf en anderen. Collega’s van verschillende zorgorganisaties zijn hierbij aangesloten.

Naar Den Haag

Op woensdag 23 maart was het zo ver, we gingen naar Den Haag. Naast de minister en haar woordvoerder waren Thijs Houtappels (bestuurder Zonnehuisgroep Amstelland) en Lonneke Visser (creatief therapeut Zonnehuisgroep Amstelland), Jan Bauer (voorzitter centrale cliëntenraad Florence) en vanuit LOC Marthijn Laterveer (coördinator LOC Waardevolle zorg), Isabelle van der Wijk (coördinator Radicale vernieuwing zorg) en Carlijn van Aalst (coördinator Radicale vernieuwing langdurige ggz) aanwezig.

Martijn Fuldner aan tafel met de minister

Mijn verhaal vertellen

Tijdens het gesprek met de minister heb ik iets over mijn werk kunnen vertellen en waarom ik ben aangesloten bij de beweging. Ook heb ik mijn droom mogen delen om in de stad een aantal plekken te creëren waar alles samenkomt. Waar je terecht kan voor ondersteuning, een luisterend oor of gewoon om gezellig een kopje koffie te drinken. Waar je kan mee-eten of een spelletje spelen. Maar ook een plek waar je zou kunnen logeren. Met professionals, ervaringsdeskundigen (ook aanstormende) en vrijwilligers. Omdat we in het Respijthuis vaak zien wat er in de maatschappij aan ondersteuning nodig is (bijvoorbeeld door de toename van spanningen thuis tijdens de pandemie) zou het mooi zijn als er “Respijt+” plekken komen. Plekken waar mensen, die iets meer ondersteuning nodig hebben dan dat wij in het Respijthuis bieden, op een herstelondersteunende manier, maar met wat meer ondersteuning, wat langer kunnen verblijven. In mijn droom zie ik dit op plekken waar mensen vanuit allerlei achtergronden ervoor kiezen om met elkaar te leven zoals bijvoorbeeld community living Overhoeks.

Reactie minister

Minister Conny Helder reageerde erg enthousiast. Wel met een kritische noot met betrekking tot het realiseren van zo’n droom. Omdat dit mijn droom is en dromen niet altijd uitkomen en ook niet altijd hoeven uit te komen. Maar ik blijf proberen om de ggz meer in de wijk te integreren. Ik zeg altijd: voor de wijk, door de wijk en vooral met de wijk!

Een chique bedoening in Den Haag?

Den Haag voelde vooral heel rustig. Ik had verwacht dat het een drukte van belang zou zijn, maar dat viel heel erg mee. Blijkbaar werken veel mensen nog steeds vanuit thuis. Ik vond het wel heel bijzonder om me te realiseren dat daar alles wordt bepaald. De zaal waar we in zaten was erg groot. Met bronwater op tafel om de dorst (van de zenuwen 😊) te lessen. Tijdens het gesprek kwam er zelfs iemand keurig gekleed een kopje koffie of thee serveren.

Een vervolg?

De minister was heel enthousiast en nieuwsgierig en gaf aan te willen komen kijken. Ze gaf ook aan dat ze dat in haar enthousiasme tegen veel initiatieven zegt. Het lijkt mij heel leuk om haar onze community living en het Respijthuis te laten zien en ook ons Herstelbureau. Zo kunnen we haar laten zien dat we bij HVO-Querido uitgaan van de kracht van onze mensen.

Spannend moment

Ik heb zelf een verleden met verslaving, depressie en angst. Daar heb ik tegenwoordig bijna geen last meer van, maar af en toe komt de angst even naar voren. Omdat de tijd begon te dringen en ik als laatste mocht vertellen, voelde ik de angst toenemen. Op een gegeven moment was ik even de draad kwijt. Als dat gebeurt dan zeg ik dat meestal, dus ook nu. Doordat ik dat benoemde veranderde de houding van de minister en draaide ze zich naar mij toe. Hierdoor kon ik de draad weer oppakken. Haar houding was zo meelevend en begripvol, dat zal me nog lang bijblijven.

Zie ook dit artikel van Radicale vernieuwing zorg.