StreetSmart van start in Amsterdam

12 november, 2013

Op 11 november is StreetSmart officieel van start gegaan in Amsterdam in Kookschool Keizer Culinair aan de Elandstraat. Bij die gelegenheid is ook het boek Onder de pannen met StreetSmart gelanceerd, met recepten van 50 Amsterdamse chefkoks. Tijdens de presentatie hebben vier koks uit dit boek samen met vier gezinnen een maaltijd gekookt.

Onder de noemer StreetSmart zamelen ruim 50 Amsterdamse restaurants vanaf november geld in voor Amsterdamse gezinnen om huisuitzettingen te voorkomen en tijdelijke opvang te bieden aan gezinnen die net dakloos zijn geraakt. Dit Nederlandse initiatief is een vervolg op het grote succes van Streetsmart ‘Helping the homeless’ in Londen. Het is nu de eerste keer dat het plaatsvindt in Amsterdam; vanaf november vragen de deelnemende restaurants hun gasten om een vrijwillige bijdrage van 1 euro bovenop de rekening, waarmee zorgorganisatie HVO-Querido de in nood verkerende Amsterdamse gezinnen gaat ondersteunen.

Behoefte aan zorg

In Amsterdam worden momenteel ruim 80 gezinnen per maand op straat gezet. Daarbij leven 73 duizend gezinnen onder het wettelijk bestaansminimum, waarvan 22 duizend gezinnen met kinderen. 1.750 gezinnen zijn afhankelijk van de voedselbank. Vanuit de gemeente wordt er op diverse manieren hulp geboden aan deze gezinnen. Door de bezuinigingen is er echter minder geld beschikbaar, terwijl de behoefte aan zorg blijft en soms zelfs groter wordt.

Verplichting naar de stad

Horecaondernemers Sandra Chedi (Amstel Botel) en Bert van der Leden (o.a. Supperclub) hebben het voortouw genomen in de lancering van Streetsmart Amsterdam. Sandra Chedi: ‘Als ondernemer heb je een verplichting naar de stad en moet je iets terug doen. Met Streetsmart kan dat,’ en Bert van der Leden vult aan ‘StreetSmart kan de stad een stukje mooier maken. Horeca ondernemers laten zich daarom van hun beste kant zien.’
Chedi en Van der Leden hebben HVO-Querido benaderd om de opbrengst goed te besteden. Clemens Blaas, bestuurder HVO-Querido, de oudste maatschappelijke organisatie voor de opvang van dak- en thuislozen in Amsterdam, vindt het fantastisch om op deze manier met dit project verbonden te zijn. ‘Wij zullen zorgen dat de opbrengst voor de meest schrijnende situaties kan worden aangewend. We hopen dat zoveel mogelijk Amsterdammers gaan eten bij de deelnemende restaurants en een euro doneren,’ aldus Blaas.

Directe omgeving

Julius Jaspers tv-kok en mede-eigenaar van Julius Bar en Grill vindt: ‘Het mooie aan StreetSmart is dat de focus op onze directe omgeving ligt; mensen, die wat hulp kunnen gebruiken. We kunnen dankzij StreetSmart met z’n allen op een uitermate plezierige manier iets goeds doen voor misschien wel je buurman.’ Schilo van Coevorden van Tunes, het Conservatorium Restaurant, is uitgesproken over zijn deelname aan StreetSmart: ‘Ik vind dat we het allemaal nog heel goed hebben en we best eens even stil mogen staan bij mensen met wie het om wat voor reden dan ook minder goed gaat.’

Pers

De lancering van StreetSmart in Amsterdam heeft geleid tot de nodige aandacht in de pers:
De Telegraaf, 7 november 2013.
Algemeen Dagblad, 12 november 2013.
Het Parool, 12 november 2013. Het Parool publiceerde bovendien diezelfde dag ook een lovende recensie van het bijbehorende kookboek Onder de pannen met StreetSmart.
In december 2013 besteedt MUG magazine aandacht aan StreetSmart.