Even op adem komen in het Respijthuis

05 februari, 2019

Het is al enkele jaren geleden dat Respijthuis Amerbos zijn deuren opende in een lommerrijk buurtje in Amsterdam Noord. Amsterdammers met een psychische kwetsbaarheid die het thuis even niet redden, kunnen hier op adem komen. Er is plaats voor tien mensen. Het verblijf kan variëren van enkele dagen tot twee weken.

Alle Amsterdammers vanaf 18 jaar met een psychiatrische of psychosociale kwetsbaarheid die zelfstandig wonen of over voldoende woonvaardigheden beschikken zijn welkom in het Respijthuis. Als je het thuis even niet redt vanwege een ingrijpende gebeurtenis of je netwerk is overbelast, dan kun je tijdelijk terugvallen op het Respijthuis. Tijdens het verblijf in het Respijthuis krijgt de gast de rust en ruimte om dingen weer op een rijtje te zetten. Met  ondersteuning van het team, de vrijwilligers en vooral ook van de andere gasten.

Medewerkers Respijthuis

Meedoen

Gedurende de dag vragen we gasten om naar vermogen een bijdrage te leveren bij het koken, boodschappen te doen in het nabij gelegen winkelcentrum of andere licht huishoudelijke klusjes te doen. Al met al dezelfde dingen die je thuis doet.

Geen zorghotel

Wel moeten we benadrukken dat het Respijthuis geen zorghotel is. Het is ook geen alternatief voor een opname in een GGZ-instelling is. WE verlenen geen psychiatrische of somatische zorg. Als de gast al professionele zorg ontvangt, dan kan de behandelaar of begeleider hier uiteraard op bezoek komen.
Het Respijthuis beschikt niet over een lift, alle logeerkamers zijn via een trap bereikbaar.

Vrijwilliger bij het Respijthuis

Geen schorsingsplek

Het Respijthuis is ook geen schorsingsplek voor klanten die elders een geschil hebben. Helaas is dit in het verleden wel vaker gebeurd en wij verzoeken met klem het Respijthuis hier niet voor in te zetten. Onze gasten komen op basis van vrijwilligheid en verdienen een rustige en veilige omgeving.

Vrijwilligers en professionals

Respijthuis Amerbos wordt gerund door ervaringsdeskundige vrijwilligers en professionals. Eigen ervaring als cliënt in de psychiatrie of maatschappelijke opvang helpt het team om de gasten de gewenste ondersteuning te bieden.

Aanmelden

Gasten van Respijthuis Amerbos kunnen zich direct (persoonlijk) aanmelden, per telefoon (020) 219 51 70 of per mail via respijthuis@hvoquerido.nl. Na aanmelding volgt een gesprek met medewerkers om te zien wat het Respijthuis kan bieden.
Aan het verblijf in Respijthuis Amerbos zijn voor de gast geen kosten verbonden. Wel moet hij of zij ingezetene zijn van de Gemeente Amsterdam, over een vaste verblijfplaats beschikken en geldige identiteitspapieren hebben.
Het verblijf in ons Respijthuis is per definitie tijdelijk. De enige vaste gasten zijn de huiskatten Wendy & Lisa.