Nieuw: Respijthuis Amerbos

22 juni, 2016

HVO-Querido heeft, in samenwerking met Arkin, GGZinGeest en de Hogeschool van Amsterdam een respijthuis ontwikkeld aan het Amerbos in Amsterdam Noord, dat wordt gerund door ervaringsdeskundigen.

In mei zijn de eerste gasten gekomen. Op 22 juni vanaf 14.00 uur is de officiële opening van Respijthuis Amerbos. Teammanager Karla Nijnens vertelt wat we mogen verwachten.

Respijthuis? Wat is dat?

Respijt betekent uitstel, een respijthuis is een plek waar mensen een korte tijd kunnen verblijven om even tot rust te komen. Denk aan mensen van wie de mantelzorg tijdelijk wegvalt. Of denk aan iemand die zijn of haar medicijngebruik wil afbouwen en zorgen heeft over terugval. Door de afbouw van klinische bedden worden mensen vaak snel op zichzelf teruggeworpen. Een respijthuis biedt de mogelijkheid om even een pauze in te lassen.

Respijthuis, Karla en Huub

Waar komt het idee van een Respijthuis vandaan? Is het nieuw?

Nee, er zijn al respijthuizen. Er is al een respijthuis in Amsterdam voor mensen met lichamelijke aandoeningen. In Haarlem staat zorghotel de Pitstop en door heel Nederland zijn er zogeheten Vriendenhuizen. In Amsterdam Zuidoost heeft Vriend GGZ bijvoorbeeld een vriendenhuis geopend. In het hele land zijn er soortgelijke initiatieven.

Wat mogen mensen verwachten van het Respijthuis?

Je krijgt een plek in een huis in Amsterdam Noord waar ook andere mensen verblijven en waar vrijwilligers je een luisterend oor en een helpende hand bieden. Je doet met zijn allen de huishouding. Ons respijthuis richt zich op mensen die zelfstandig wonen; die zijn gewend zich om huishoudelijke zaken te bekommeren. We bieden dus geen verblijf met verzorging en ook geen behandeling.

Bezoekers kunnen wel deelnemen aan activiteiten die herstel ondersteunen. Dan gaat het om dingen die je helpen om antwoorden te geven op vragen als: hoe kan ik prettig thuis wonen? Wat zijn mijn volgende stappen? Wat heb ik daar bij nodig? Ook als mensen al weer weg zijn uit het respijthuis, blijven ze welkom om deel te nemen aan herstelactiviteiten.

Wat maakt het Respijthuis bijzonder?

Het huis wordt gedraaid door mensen met ervaring in de geestelijke gezondheidszorg. Dan praten we niet over hulpverleners, maar over mensen die persoonlijk ervaring hebben met psychische aandoeningen. Er is geen sprake van ‘cliëntcontact,’ maar van gelijkwaardig contact. Dat nodigt je namelijk uit om je eigen rol te nemen. Bij een verblijf in een respijthuis wordt je niet alles uit handen genomen, dat maakt het makkelijker om terug te gaan naar je eigen omgeving. In een kliniek moet je alles uit handen geven. Thuis moet je alles zelf doen. Een respijthuis biedt je de gelegenheid om even een pauze te nemen, zonder dat je alles uit handen moet geven.

En Karla, als jij een wens mag doen voor het Respijthuis?

Wij willen graag de kans krijgen om het Respijthuis rustig en zo gewoon mogelijk te ontwikkelen. Je verwacht het misschien niet, maar gewoon doen is lastiger dan je denkt. Kwaliteitseisen en registratievereisten maken dat je al snel weer werkt als een instelling in plaats van een gewoon woonhuis. Je wil gewoon koken zoals je dat thuis doet. Maar als je samen kookt, liggen de eisen met betrekking tot hygiëne zo maar op de loer. Registratie- en kwaliteitseisen zijn hier niet altijd helpend. Tot slot hoop ik op een kruisbestuiving tussen bezoekers en vrijwilligers. Dat je beide rollen kunt vervullen.