Je creatief uitleven bij ReStyle

15 oktober, 2024

Aan de Osdorper Ban in Amsterdam Nieuw-West vinden we ReStyle, een kleine leerwerkplaats van HVO-Querido in rustige warme kleuren, waar deelnemers met gebruikte materialen prachtige meubels en woonaccessoires maken.

Scarlett Noland is de initiatiefnemer en werkbegeleider van deze leerwerkplaats. Zij volgde een opleiding textiele vormgeving en interieurstylist. Scarlett werkte 23 jaar geleden ook al een tijdje bij ons, zowel bij het Passantenhotel als bij de Alexanderkade, toen dat onder de naam Alexandria nog een opvang voor jonge moeders was. Daarna runde zij jarenlang haar eigen restaurant en nu is zij weer terug bij HVO-Querido. Via Robert Koch Wonen en De Poel werkt ze nu als activiteiten-/werkbegeleider bij leerwerkplaats ReStyle, haar eigen project.

Scarlett en Mustafa bij ReStyle aan de Osdorper Ban

Helder

‘We kregen deze ruimte tot onze beschikking toen de Technische Dienst naar Diemen ging,’ vertelt Scarlett. ‘We wisten eerst niet goed wat we ermee aan moesten. We deden hier klussen voor mensen en deden dat ook bij mensen thuis. Maar het liep niet goed, er was weinig animo voor. Volgens mij kwam dat omdat het zowel voor deelnemers als collega’s onduidelijk was waar wij voor stonden. Er zat geen gedachte achter.
Toen zijn we met het idee van ReStyle gekomen. Een werkplaats waar we van gebruikte spullen en materialen nieuwe meubels en woonaccessoires maken. Daarbij kun je denken aan spiegels, lampen, kapstokken, klokken, fruitschalen, wandversiering en vooral ook alles wat we nog gaan bedenken. Lekker breed en creatief. Nu het helder is wat we doen bij ReStyle en waar we voor staan, begint het weer te lopen.’

Werk van ReStyle: lamp en vaas

Circulair

‘ReStyle is helemaal van nu,’ vervolgt Scarlett. ‘Circulair met dingen omgaan past bij onze tijd vanwege de zorgen om het klimaat en het gevoel dat we met z’n allen veel teveel spullen hebben en die vaak ook zomaar weer weggooien. Het gaat niet goed met de wereld als we daarmee door blijven gaan. Dingen op een creatieve manier hergebruiken is een van de oplossingen.
Wij halen al ons materiaal van de straat, want daar vind je de mooiste dingen. Dat ruimt ook lekker op in de buurt. Wij maken bijvoorbeeld lampen van oude fietswielen. Die hebben we zelf ontworpen. En daar kun je eindeloos op variëren.

Vertrouwen

Het is leuk om iets nieuws op te zetten. Ik doe gewoon precies wat ik leuk vind en dan doen onze deelnemers ook. Die vrijheid, dat vertrouwen in de creativiteit van de ander, dat spreekt mensen aan.
ReStyle is een leerwerkplaats, geen dagbesteding. De lat ligt hier een stukje hoger. Het is de bedoeling dat deelnemers arbeidsfit worden, dat ze stappen zetten om weer in het ritme komen en wennen aan structuur. Mensen moeten weer zelfvertrouwen krijgen, weer zin in het leven. De meesten komen er na een tijdje achter dat ze veel meer kunnen dan ze dachten.’

Mustafa werkt aan zijn droomhuis bij ReStyle

Museum

‘Mustafa is een van onze deelnemers van het eerste uur,’ aldus Scarlett. ‘Hij heeft gouden handjes. Hij weet veel van verschillende materialen en technieken. Hij is ook heel bescheiden, maar als het nodig is helpt hij iedereen. Hij is onze buddy.
Mustafa verblijft in de opvang aan de Transformatorweg en droomt van een eigen huis. Dat zal in zijn situatie heel moeilijk worden en daarom bouwt hij bij ons nu zijn eigen droomhuis, in het klein. Hij stopt er zijn hele ziel en zaligheid in en het wordt heel mooi.
Het huis van Mustafa is een van de objecten die we in februari komend jaar onder de noemer Collecting the City tentoon gaan stellen in het Amsterdam Museum in het kader van het onder ogen brengen van thuisloosheid in de stad. Dan kan iedereen het komen bewonderen.’

Kasia werkt aan haar stoelen

Vrijheid

Ook de twee stoelen die de Poolse Kasia aan het maken is, komen in 2025 in het museum terecht. Zij woont momenteel in Passantenpension Buitenhof. Kasia is opgeleid als architect, maar raakte dakloos door een onfortuinlijke speling van het lot. De ironie hiervan ontgaat haar niet. ‘Het is alsof je als schoenmaker blootsvoets over staat moet,’ vertelt zij in het Engels.
Haar work in progress is een heel persoonlijk en symbolisch kunstwerk. In de ene stoel hoopt zij de demonen van haar verleden achter zich te laten, de andere stoel bouwt zij van haar dromen voor de toekomst. ‘I hope it will heal my head.’
Kasia is vooral goed te spreken over de artistieke vrijheid die ze krijgt bij ReStyle. Het ecologische aspect vindt ze ook belangrijk. ‘We give stuff new life. It’s a nice place to work on my skills. We all lend a hand. I love it!’

Goede sfeer

‘Iedereen die geïnteresseerd is om mee te doen, is van harte welkom om te komen kijken en een kopje thee te drinken,’ vertelt Scarlett. ‘Vaak vinden mensen het fijn om eerst de sfeer te proeven. Dat begrijp ik heel goed, een fijne, ontspannen sfeer is heel belangrijk. Alleen dan kun je mooie dingen maken. Bij ReStyle nemen we ons creatieve werk heel serieus, maar we kunnen er ook flink bij lachen.
De enige toelatingseisen zijn dat je creatief bent, dat je openstaat om dingen te leren en dat je wilt groeien. Samen gaan we ontdekken wat daarvoor nodig is.’

Scarlett met deelnemer Ibrahim

Groter

‘Wij zijn dringend toe aan een nieuwe, grotere locatie voor ReStyle,’ stelt Scarlett tot slot. ‘Het is een werkplaats, dus je hebt nu eenmaal wat ruimte nodig. Hier kunnen vier deelnemers tegelijk aan de slag en dat zouden er acht moeten zijn. Er zijn genoeg mensen die mee willen doen aan deze leerwerkplaats, nu de juiste faciliteiten nog.’