Investeren in daklozen loont

07 maart, 2016

Onder de prikkelende titel ‘Waarom we alle daklozen een gratis huis moeten geven,’ betoogde Rutger Bregman twee jaar geleden in de Correspondent dat het de goedkoopste optie zou zijn om alle daklozen in Nederland een appartement te geven.

Toen waren er in Nederland ruim 27.000 daklozen. Dat was toentertijd 50 procent meer dan bij de vorige telling in 2009. Inmiddels zijn vorige week nieuwe cijfers gepubliceerd door Centraal Bureau voor de Statistiek. Nu zwerven er volgens dit instituut 31.000 mensen op straat, dat is maar liefst 74 procent meer dan in 2009.
Daarom publiceerde Bregman onlangs een update van zijn artikel, waarvan de strekking mini of meer ongewijzigd is: wie investeert in daklozen verdient zijn geld dubbel terug.

Het betoog in de Correspondent is nog altijd geïllustreerd met prachtige foto’s van Nico Bick, die daarvoor alweer een tijd geleden met ons Mobiel team op stap is geweest.

Kijk hier om dit artikel te lezen.