Nieuws

Geslaagd als verpleegkundige!

10 maart, 2005

​Nadat hij plechtig had beloofd de belangen van zijn patiënten altijd hoog in het vaandel te zullen houden en hun vertrouwen nimmer te beschamen, ontving Rob Masdorp, woonbegeleider bij het Judith van Swethuis, op 3 maart jl. zijn diploma verpleegkunde van de Academie voor Psychiatrie in Haarlem. Praktijkbegeleider Vera Mobach spelde hem korte tijd later officieel de verpleegkundige speld op.

Robert Masdorp werkt al vier jaar bij het Judith van Swethuis, formeel als assistent woonbegeleider. Nu hij zijn opleiding heeft afgerond wordt hij woonbegeleider. Robert Masdorp: ‘Het is een boeiende studie. De uitwisseling met klasgenoten is leerzaam en het is een voorrecht te kunnen delen in de rijke ervaring van de docenten, sommigen met wel 20 jaar ervaring overal in de psychiatrie. Ik kan het iedereen aanraden deze opleiding te volgen. Niet alleen verdiept het je kennis van de omgang met mensen met een psychiatrische achtergrond, als allround ABZ-verpleegkundige heb je meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Maar na twee jaar studeren en werken tegelijk ben ik ook wel weer blij dat het nu is afgerond.’

Vera Mobach speldt Rob de verpleegkundige speld op, zijn zoon maakt er een foto van

Vera Mobach speldt Rob de verpleegkundige speld op, zijn zoon maakt er een foto van

Voor student en team

Vera Mobach: ‘Momenteel volgen nog zeven mensen de opleiding. In twee jaar ben je verpleegkundige niveau 4, gespecialiseerd in de psychiatrie. Met HVO-Querido hebben de cursisten een zogeheten leer- werkovereenkomst. We leiden mensen natuurlijk niet voor niets op. Het is de bedoeling dat de mensen vervolgens in huis blijven. Maar dat is niet verplicht en bovendien geven we ook geen baangarantie. Als een plek binnen de afdeling niet mogelijk is, zoeken we elders binnen de organisatie.
Je kunt ook in één jaar tijd het deelcertificaat Verplegen van zorgvragers met een psychiatrische ziekte halen. Dat doen momenteel zo’n vijftien mensen vanuit de maatschappelijke opvang.
Het streven is uiteindelijk om op de meeste GGZ-afdelingen een leerling te hebben.
De leerling verpleegkundigen doen opdrachten die zowel goed zijn voor de afdeling als voor het behalen van hun leerdoelen. Zo heeft Rob Masdorp een informatiefolder voor bewoners van het Judith van Swethuis en hun familieleden samengesteld. Andere voorbeelden hiervan zijn een medicijnprotocol en een inwerkschema.’

Deel dit bericht:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze berichten.