Verhalen

De CCR is mijn anker

29 augustus, 2019

Kevin (27) is sinds 2017 lid van de Centrale Cliëntenraad (CCR) van HVO-Querido. Enthousiast en gedreven vertelt hij over zijn werk voor de cliëntmedezeggenschap en wat hem daarbij motiveert.

Hoe ben je lid geworden van de cliëntenraad?

Ik vond het altijd al leuk om mee te praten en deed dat ook al op school. Via een CCR-lid heb ik informatie gekregen over de bewonerscommissie van de Alexanderkade en ben daar toen in gaan zitten.

Waarom doe je het?

Ik geef graag terug wat ik krijg. De hulp die ik zelf heb ontvangen, wil ik ook weer doorgeven aan andere cliënten.

Wat heeft het jou gebracht?

Heel veel! Ik ben lekker bezig, met plezier en ik doe brede ervaring op. In de CCR ligt mijn focus op alles wat met ICT te maken heeft, maar ik krijg ook te maken met andere thema’s.
Ik heb meer kennis opgedaan over hoe het gaat in een werkcultuur; ik had nooit een baan gehad dus dat kende ik niet. Dat is natuurlijk ook goed voor je CV, je laat zien dat je actief en lerend bent.
Het geeft me ook voldoening, vooral als ik zie dat iets wat de CCR aankaart echt verbetert, bijvoorbeeld de internetverbindingen op de locaties. Dat levert direct resultaat op en dat is mooi.
En ook heel belangrijk: het werk voor de CCR geeft me structuur. Een dagbesteding hebben is belangrijk, de CCR is mijn anker.

Wat is je mooiste ervaring?

Eigenlijk was dat het eerste personeelsfeest dat ik meemaakte. Daar ontmoette ik medewerkers en cliënten en zag ik hen van een hele andere kant. Mooie gesprekken voeren met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje, daar word ik wel blij van.

De Centrale Cliëntenraad is mijn anker, aldus Kevin

De Centrale Cliëntenraad is mijn anker, aldus Kevin

Wat heeft de CCR bereikt het afgelopen jaar?

Eén van de belangrijkste dingen die de CCR heeft bewerkstelligd vind ik het urinecontrole-beleid op De Vaart. Daar zijn we lang mee bezig geweest, maar dat is nu rechtgetrokken: mensen zonder verslavingsverleden hoeven niet eindeloos urinecontroles te ondergaan. En als de test uitwijst dat je niet hebt gebruikt, hoef je de kosten van de test niet meer zelf te betalen.

Wordt de stem van de cliënt voldoende gehoord bij HVO-Querido?

Dat verschilt per locatie en hangt sterk af van het team en de teammanager. Het echt centraal stellen van cliënten en het serieus nemen van cliënten kan altijd beter. Het is een never ending story, maar ik blijf benadrukken hoe belangrijk het is om cliënten werkelijk te horen.

Wat is je wens voor het komende jaar?

Ik wil graag stage gaan lopen bij HVO-Querido en beginnen aan een BBL-opleiding in de ICT. Daar ligt mijn interesse en daar ben ik goed in. Daarnaast blijf ik zo lang mogelijk actief in de medezeggenschap. Want het CCR-lidmaatschap is mijn droombaan, als het een betaalde baan zou zijn, zou ik nooit vertrekken!
En ik hoop dat er een betere infrastructuur van het netwerk komt bij HVO-Querido, zodat iedereen overal een goede toegang tot internet heeft.

Wil je een oproep doen aan cliënten?

Zeker! Als je enige wil hebt om mee te praten, meld je dan! Als je ambities hebt, kom bij een bewonerscommissie of Zorgraad. Je kunt jezelf ontwikkelen en je eigen ervaringen gebruiken om het belang van alle cliënten te dienen.
En tegen medewerkers zou ik willen zeggen: vergeet niet dat cliënten jullie brood zijn… Alles draait om hen dus laat hen ook meepraten!
En kom vooral allemaal naar de jaarlijkse Medezeggenschapsdag!

Deel dit verhaal:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze verhalen.