Aanleunen

03 september, 2007

Iedereen wil wel eens tegen iemand aanleunen, maar een aanleunwoning is een hoofdstuk apart. Tegenover het Judith van Swethuis staat een reuzenflat, in de vorm van een opengeslagen boek. In deze flats woonden in de eerste instantie gepensioneerde leraren. Het Judith van Swethuis heeft hier nu ruim vijf jaar de beschikking over negen flatjes. Zeer binnenkort komt er een tiende bij.

De negen mensen in de flatjes maken gebruik van de voorzieningen in het grote huis. Zij kunnen hun medicatie ophalen bij de begeleiding, ze kunnen gebruik maken van de grote zaal voor koffie. Zij kunnen mee eten in het van Swethuis, zij kunnen eten ophalen en het op hun flatje opeten. Ook kunnen zij geen gebruik maken van het eten en geld krijgen om zelf te koken.
Van dat laatste wordt tot op heden geen gebruik gemaakt. Alhoewel alle bewoners van de flatjes, van de stichting een eigen fornuis krijgen, en trouwens ook een wasmachine, wordt er op de fornuizen tot op vandaag niet gekookt.

Boom voor het Judith van Swethuis dat nu beschikt over tien zogeheten aanleunwoningen

Het Judith van Swethuis beschikt nu over tien zogeheten aanleunwoningen

Eigentijds

Misschien is dat ook wel een eigentijds verschijnsel. Mensen die alleen wonen, en dat is meer dan de helft in Amsterdam, koken vaak niet. Zij werken, halen iets kant en klaars, of gaan uit eten. De bewoners van de flatjes vinden het fijn om alleen in hun eigen huis te zijn, in hun eigen bedoening.
De meesten hebben een verleden van opnamen, van met veel mensen iedere dag alles moeten delen. Sommigen hebben eerder een eigen huis gehad. Dan waren er soms misverstanden en conflicten met de buren en ook met de politie.
Omdat er vandaag de dag grote behoefte is aan een voorziening als het Judith van Swethuis, een grote beschermde woonvorm voor 24-uurszorg, wordt er op aangedrongen dat cliënten doorstromen. Dat betekent in dit geval dat er mensen uit het Van Swethuis ergens anders gaan wonen.

Pilot

Er is nu een pilot project in wording, waarbij er vijf mensen worden uitgeplozen, die geschikt zouden kunnen zijn om een aanleunwoning te betrekken. Alleen of met zijn tweeën. Deze mensen zouden hiervoor intensieve begeleiding krijgen. Deze mensen krijgen dan voorrang bij de woningbouw. Zo is, Johan Cruyff indachtig, een nadeel soms een voordeel. In onze tijd, waarin individualisme hoogtij viert, is er voor de kwetsbaren nu aanleunindividualiteit. Het is een groot goed, alleen te kunnen wonen en toch gebruik te maken van gezelligheid en faciliteit van een groot huis. Zo heb je van alles wat.