KWIK van start

Tags: muziek
19 januari, 2015

Op zondag 18 januari is de derde editie van het muziekproject KWIK (Kijk Wat Ik Kan) van start gegaan.
Bij KWIK maken bewoners van het Judith van Swethuis en Beschermd wonen Zuid samen muziek. Tegelijkertijd werken zij toe naar een serie voorstellingen in een Amsterdams theater in juni. Zij maken deze voorstelling samen met familieleden, vrienden, buurtbewoners, begeleiders en behandelaren. KWIK biedt een podium aan (her)ontdekte muzikale kwaliteiten talenten en passies.

Vrijheid

De voorstelling bestaat uit een collage van muziekstukken in alle genres. Enkele grotere koorstukken voert de hele groep samen uit, andere door diverse kleinere ensembles. Vrijheid is deze keer het thema van het muziekproject.
Tijdens de aftrap van KWIK op 18 januari in het Ei-complex verklaarde teammanager Peter Lokkerbol van het Judith van Swethuis buitengewoon trots te zijn op de talenten van ‘zijn’ bewoners. Meike Aukes van Stichting Ei-werk legde opzet, doel en werkwijze van KWIK uit. Er staan enkele plenaire sessies gepland voor alle deelnemers. Solisten en kleinere gezelschappen hebben daartussendoor apart bijeenkomen om te repeteren en ideeën uit te wisselen.

KWIK repeteert

Meerstemmig

Maar er werd natuurlijk vooral met de hele groep muziek gemaakt. De coda van het bekende Beatlesliedje ‘Hey Jude’ (Na, na na, na na na na, na na na na, hey Jude) leent zich uitstekend voor meerstemmige samenzang. Dat werd dit geval direct met veel enthousiasme vierstemmig aangepakt door een groot koor. Dit koor van KWIK staat onder leiding van muziekdocente Margriet Prins, met begeleiding van piano, gitaar, bas en drums.
Dat belooft wat voor de voorstelling.
KWIK is een samenwerking tussen Stichting Ei-werk en HVO-Querido.

KWIK repeteert