Wintermaanden, StreetSmart-maanden!

29 december, 2017

Loop je door Amsterdam in deze donkere dagen, dan je kunt er niet omheen. Geen Parool-lezer die ze gemist heeft. En bezoek je in de wintermaanden een Amsterdams restaurant, dan is de kans dat je het tegenkomt groter dan ooit. StreetSmart!
Met een billboard-campagne in Amsterdamse straten, posters in de trams en een film in de bussen van het GVB, paginagrote advertenties in het Parool en mooie promotiematerialen in restaurants is er volop aandacht voor dit bijzondere fondsenwervende project.
Enkele jaren geleden haalden Sandra Chedi en Bert van der Leden StreetSmart naar Nederland. In een aantal Angelsaksische landen bestond het project al en beide horecaondernemers zagen mogelijkheden voor een Amsterdamse tak van dit project. Hoe werkt het? Ga je naar een StreetSmart-restaurant, dan tref je bij het afrekenen één euro extra aan op de rekening. Of er wordt om gevraagd – de donatie is altijd afhankelijk van de vraag of de klant die wil doen. Die euro, die gaat naar StreetSmart. Van al die ingezamelde euro’s worden eerste levensbehoeften gekocht voor Amsterdammers die daar zelf geen geld voor hebben. Denk aan groente en vers fruit. Een ander deel van de opbrengsten wordt bijvoorbeeld besteed aan het Amsterdamse Stoelenproject, een project voor de opvang van dakloze mensen.

Fruit voor StreetSmart

Alles voor het goede doel

Sanne van der Leij

2017 belooft een heel goed StreetSmart-jaar te worden. Projectleider Sanne van der Leij: ‘Het gaat nu echt hard. Ik zie een grote verandering. Moest ik aanvankelijk heel, heel hard werken om restaurants geïnteresseerd te krijgen in deelname, nu gaat mijn telefoon steeds vaker en vragen restauranthouders me wat de mogelijkheden zijn. Geweldig toch?’ Bijzonder aan de Amsterdamse aanpak, waarvoor HVO-Querido de projectleider levert, is dat StreetSmart alle organisatiekosten gesponsord weet te krijgen. Van het salaris van de projectleider tot de promotiematerialen. Alles. Daarmee is StreetSmart Amsterdam in staat die ene euro op de rekening inderdaad in z’n geheel aan het goede doel te doneren.

Hoogtepunten

Ieder jaar beleeft StreetSmart Amsterdam drie hoogtepunten. Het eerste op de langste dag van het jaar. Alvast voor de agenda: op woensdag 20 juni 2018 vindt in de Supperclub aan het Singel een benefietdiner plaats, met een veiling van bijzondere kavels. Van de opbrengst worden levensmiddelen gekocht voor 150 gezinnen en 600 dakloze mensen die van de opvang gebruik maken. Het andere hoogtepunt is de actieperiode november-december, waarin restaurants de StreetSmart-euro aan de rekening toevoegen. Inmiddels is op deze manier meer dan 100.000 euro ingezameld.

StreetSmart, billboard

Dank

Sanne van der Leij: ‘Ik wil eigenlijk iedereen bedanken voor alle bijdragen die StreetSmart krijgt. Of het nu om euro’s, hulp en ondersteuning of goede ideeën en tips gaat. Van restauranteigenaren en -medewerkers, van het GVB, de Z-krant!, het Parool, sponsors, maar natuurlijk ook van al die mensen die lekker uit eten gaan en daarbij toch ook denken aan al die Amsterdammers die het moeilijk hebben.’ En volgend jaar? ‘Reken er maar op dat StreetSmart ook dan weer héél actief is. Plannen genoeg! Het lijkt mij een fantastische kans om ook SleepSmart te lanceren, een actie onder hotels. Maar ook de uitbreiding naar andere gemeentes, zoals Haarlem, is een interessante mogelijkheid. Ook daar kunnen veel mensen niet in hun eerste levensbehoeften voorzien. Ze kunnen onze hulp goed gebruiken. Wordt aan gewerkt!’
Zie www.streetsmart.nl voor een lijst met deelnemende restaurants en de mogelijkheden om ook aan dit goede doel te doneren.