Watchin’ the tide roll away

Tags: muziek
15 april, 2019

Evert Budike, een van de zangers van huisband Space Lightning van HVO-Querido, is op 4 april jl. op 70-jarige leeftijd overleden. Hij heeft altijd zelfstandig gewoond, maar maakte sinds jaar en dag gebruik van ons aanbod dagactiviteiten, om precies te zijn van de Muziekschool Zuidoost en zijn voorlopers.
Voordat Evert (Efraim Bernhard Frans) Budike (1948) begin jaren tachtig naar Nederland kwam, zong hij al ruim twintig jaar in diverse kaseko-formaties in Suriname. In deze periode behaalde hij ooit de vierde plaats in de finale van het Surinaams songfestival en was hij meerdere malen te zien op de tv. Via via is hij bij Space Lightning terecht gekomen, de band waarmee hij ruim twaalf kaar vele, vele malen heeft opgetreden. Als percussionist, maar vooral als zanger.

Soul man

Hoewel Evert diverse muziekstijlen uitstekend beheerste en zong, leek zijn hart vooral bij de klassieke soul te liggen, bij artiesten als Al Green en Otis Redding. Dat deel van het uiteenlopende repertoire van Space Lightning nam hij altijd graag en met verve voor zijn rekening. Evert was een vriendelijke en wellevende man. Hij gaf je altijd een hand als je hem ontmoette. En als je hem vroeg of hij nog ging zingen, dan stelde hij zich steevast bescheiden op.

Evert Budike op het podium, 2015

Fijne man

François Rustveld, de coördinator van de Muziekschool in Zuidoost en de bandleden van Space Lightning kenden Evert allemaal al heel lang en zijn behoorlijk aangeslagen door zijn overlijden.
‘Onze stemmen pasten harmonieus heel goed bij elkaar,’ aldus zangeres Titia. ‘We konden heel goed met elkaar opschieten. Over muziek hoefden wij niet veel te praten. Op het podium hoefden we maar even naar elkaar te kijken en dan wisten we hoe of wat. Hij was echt een gentleman, ik heb ‘m nooit boos gezien, dat is bijzonder in een band, dat kan ik niet van iedereen zeggen. Evert maakte graag geintjes, hij had echt droge grappen. Wij waren niet zijn eerste band. In Suriname heeft hij in drie of vier bekende bands gezeten, zoals Panja-Gas en Brotherhood. Ook in Nederland zat Evert in meer bandjes. Het was gewoon een fijne man.’

Goede zanger

Joris, gitarist van Space Lightning, is een man van weinig woorden. ‘Ik wil alleen zeggen dat Evert een heel fijn mens was. Wij missen hem heel erg.’
‘Evert was nog een van de old timers,’ aldus gitarist Julius, een van de oprichters van de band. ‘Hij was heel stoïcijns, hij was een goede zanger en, ook belangrijk, hij was er altijd, hij liet nooit verstek gaan. Hij kon soms ook heel koppig zijn, echt een pain in the ass af en toe, maar ieder mens heeft zo zijn trekjes.’
Zanger Danny: ‘Evert was er altijd als we moesten spelen, hij was altijd bereid om ergens op te treden. We missen hem gewoon heel erg.’
‘Hij was een hele goede zanger, echt heel jammer dat hij er niet meer is. We zullen hem blijvend herdenken,’ aldus John, ook een zanger van Space Lightning.
Rapper Kevin betreurt Everts verscheiden. ‘Hij was een coole zanger en echt goede vriend van mij. Hij was altijd met muziek bezig.’

Evert Budike op het podium, 2016

Rechtvaardig

‘Evert was een hele rustige en rechtvaardige man,’ vertelt François. ‘Hij had het hart op de tong en nam nooit een blad voor de mond. Ik heb hem jaren geleden mogen leren kennen. Hij was er van het begin af aan bij, je kon altijd op hem rekenen. Hij was ook altijd bereid om dingen voor andere mensen te doen.
Evert had een unieke stem die je meteen herkende. We hebben hem hier op de muziekschool herdacht met de mensen van de band en met zijn familie. Dat was goed.’