Wat kun jij betekenen voor de buurt?

Tags: bw diemen
08 juni, 2017

Niet klagen, maar naar je zelf kijken en je de vraag stellen of jij zelf niet iets kan betekenen voor de buurt waar je woont. Dit is het uitgangspunt van de twee vrouwen die bezig zijn met community building in één van de straten van Diemen.

Een artikel van persoonlijk begeleider Gina de Wit – Er werd wel eens gemopperd in de straat. Vuilnis op straat, gebrek aan sfeer en grote of kleine buurtbewoners die overlast veroorzaken. De woningbouwvereniging en de gemeente Diemen hebben samen besloten om deze dames in te huren vanwege hun bijzondere aanpak.
Zij plaatsen een tafel – voorzien van een gezellig kleedje, koffie, thee en koekjes – bij de lift en spreken bewoners aan. Tijdens de gesprekken die volgen, vragen ze of de mensen het naar hun zin hebben in de flat. Wat ze missen en, niet in de laatste plaats, wat de bewoner zelf voor de flat zou kunnen beteken.

Resultaten

Enige maanden later is het resultaat dat er regelmatig een nieuwe buurtkalender verschijnt met activiteiten en initiatieven. Voorbeelden zijn een voetbaltoernooi van de ene flat tegen de andere, waarbij er ook buurtbewoners zijn gevonden die willen zorgen voor de nodige versnaperingen. In een leegstaande ruimte komen nu verschillende buurtcomités en de Youth Club bijeen. De welkomstgroep maakt nieuwe bewoners wegwijs in de buurt. En dan heb ik het nog niet gehad over het pleindiner, het groepje dat zich gaat buigen over een betere oplossing voor het grof vuil en nog veel meer.

Bewoner van BW Diemen speelt saxofoon voor de buurt

Medemens

BW Diemen heeft ook bewoners in deze straat. Ook onze mensen zijn benaderd om wat voor de buurt te betekenen. En dan komen we precies op het punt aan waarom dit mijns inziens voor onze bewoners zo’n goed initiatief is.
Vanzelfsprekend doen onze bewoners vaak een beroep op organisaties die er speciaal voor hen zijn. Beschermd wonen, dagbesteding, behandelaren enz. Voor alle duidelijkheid, het is goed dat het er is, de mensen hebben dit nodig. Maar de aanpak van deze dames doet een appèl op het ‘gezonde’ deel van onze mensen. Zij zijn ook buurman of buurvrouw en medebewoner in een flat. Daarbij doet het er niet toe wat voor diagnose en indicatie je hebt. Het gaat erom wat je te bieden hebt als medemens.

Participeren

De laatste tijd is participatie een belangrijk thema. Zonder te forceren, want meedoen is geheel vrijblijvend, wordt iedereen uitgenodigd om deel te nemen, werkelijk te participeren in zijn of haar woonomgeving.
Een van onze bewoners is inmiddels aan het trainen voor het voetbaltoernooi, die gaan we zeker aanmoedigen. Recent werd onze mailbox opgevrolijkt met een foto van een van onze bewoners die saxofoon speelt voor een aantal buurtbewoners op een zonnige middag.
Het project is nog groeiende, er worden nog meer mensen gezocht voor ideeën die nog vorm moeten krijgen. Als ik zie wat er in korte tijd van de grond gekomen is heb ik er alle vertrouwen in dat dit ook slechts een kwestie van tijd is.