Was betrübst du dich, meine Seele

19 februari, 2015

Kijk wat ik kan (KWIK), het muziekproject van het Judith van Swethuis en Beschermd wonen Zuid, oefent op zondag met het hele gezelschap in het Ei-complex en op maandag in klein ensemble in Studio Underground in de kelder van het Judith van Swethuis.
De deelnemers zijn voornamelijk bewoners. Maar ook begeleiders, behandelaren, familieleden, vrienden en buurtbewoners zingen en spelen mee. Een van de aardige dingen van het project is dat in de muziek een dergelijk onderscheid verdwijnt.

Bach

Was betrübst du dich, meine Seele*, zingt het koor aan het slot van het eerste deel van de religieuze cantate ‘Ich hatte viel Bekümmernis’ van Johann Sebastian Bach. Het is BWV 21 in het ordeningssysteem van de werken van deze componist, voor het eerst uitgevoerd in 1714 in het Duitse Weimar.
Anno 2015 klinkt het nog altijd springlevend en prachtig als het koor van KWIK een klein deel hiervan vierstemmig (sopraan, alt, tenor en bas) zingt. Het is maar een enkele regel tekst, het zijn maar acht maten, maar het blijft complexe muziek. Het KWIK-koor neemt de uitdaging aan en zet het fragment op het repertoire. Het einde is voor de gelegenheid een klein beetje aangepast, ‘maar dat vindt Bach niet erg’ volgens begeleider Meike Aukes.

George Michael

‘We wilden het heel graag zingen met z’n allen, dat voelde en hoorde je gewoon,’ zegt Ron Rodrigues een dag later over de eveneens vierstemmige uitvoering door KWIK van het lied Freedom van George Micheal. Een compliment uit onverdachte hoek. Ron is weliswaar een van de zangers in het KWIK-koor, maar als voormalig lid van de Nederlandse Bachvereniging ligt zijn muzikale hart dichter bij Johann Sebastian dan bij George. Hij is ook tevreden over de Bach-vertolking van KWIK. Het klonk weliswaar iets anders dan dat hij is gewend, maar het is ‘in de geest van Bach neergezet.’ Volgens Ron heeft het koor laten horen deze muziek aan te kunnen en is het nu tijd voor verdere verfijning. Er is dan ook nog geruime tijd te gaan tot de voorstelling van KWIK in juni.

Blues

Van gewijde muziek tot pophits, het zal duidelijk zijn dat KWIK zich niet beperkt tot één kant van het muzikale spectrum. In Studio Underground staat nu een blues op het programma, bij uitstek muziek om te improviseren. En improvisatie past goed bij het thema, want deze derde editie van KWIK staat in het teken van vrijheid.
Begeleiders Margriet Prins en Meike Aukes van Stichting Ei-werk spelen een eenvoudig bluesschema op de gitaar. De deelnemers zingen om beurten naar eigen inzicht terplekke een regel tekst en herhalen deze. Voor deelnemer Egbert de Haan, bewoner van het Judith van Swethuis, een mooie gelegenheid om zijn hang naar woordspelingen te botvieren. ‘Ik heb de blues, maar soms draag ik een trui.’ Het is de bedoeling om gaandeweg de repetities gezamenlijk tot een goede Nederlandse tekst te komen. Zowel serieus als speels waarbij ruimte voor improvisatie open blijft.

Klein Orkest

Het volgende lied dat men oefent is Over de muur van het Klein Orkest, een Nederpopklassieker uit 1984. Het gaat over het dan nog verdeelde Berlijn waarin alleen de vogels de vrijheid hebben om over de muur te vliegen. Joost de Mare zal hier de solo zangpartij voor zijn rekening nemen. Naar aanleiding hiervan herinnert deelnemer Jan Kiel zich dat hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest, waarin hij vroeger viool speelde, nog eens in voormalig Oost-Berlijn heeft opgetreden, vlakbij de Alexanderplatz. ‘Alles was daar goedkoop en krakkemikkig, behalve de muziek.’

En vele anderen

Er staat nog veel meer op het programma van KWIK. Zo gaat Sharon onder andere het lied Cocoon van Björk vertolken, wordt er iets gedaan met het IJslandse Sigur Rós, zal pianist Olaf van Zeeland Damen met anderen onder meer zijn interpretatie geven van Freddie Freeloader van Miles Davis en gaat het voltallige gezelschap ook nog aan de slag met de beroemde barokke Canon in D majeur van Pachelbel, die zich uitstekend leent voor improvisatie en bewerking.

Film

Van deze derde editie van KWIK wordt bovendien een documentaire gemaakt door Liz Dautzenberg en Lysander Wiering. De filmmakers zullen niet alleen de uiteindelijke voorstelling registreren, maar vooral ook de vele wegen daar naar toe vastleggen, met aandacht voor de grote en kleine repetities, de valkuilen, de muzikale meningsverschillen en de oplossingen. Daarbij worden van enkele deelnemers individuele portretten gemaakt, waarin zij hun achtergronden en beweegredenen voor deelname aan KWIK nader toelichten.
Wordt vervolgd.

Repetitie Kwik in Studio Underground, Judith van Swethuis, 16 februari 2015

* Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, in de Statenvertaling, psalm 42:6, 42:12 en 43:5.