Velserpoort verwelkomt gemeenteraad

06 februari, 2020

Op vrijdag 31 januari organiseerde HVO-Querido een werkbezoek aan de locatie Velserpoort voor gemeenteraadsleden van de commissie samenleving uit Haarlem.

Er waren raadsleden aanwezig van GroenLinks, Jouw Haarlem, PvdA, SP en ChristenUnie, beleidsadviseurs van de gemeente en wethouder Marie-Thérèse Meijs. Op de Velserpoort in Haarlem vangt HVO-Querido twee doelgroepen op: dakloze gezinnen en individuele dakloze volwassenen. Het werkbezoek had als doel om inzicht te bieden in de profielen van de cliënten, het hulpaanbod en de werkwijze in de opvang.

Met de buurt

Het werkbezoek startte met een kennismaking met de cliënten die gebruik maken van de opvang. Begeleider Menno Soederhuizen vertelde onder meer over de samenwerking met de buurt, zoals met de Plus Supermarkt op het Marsmanplein. Dagelijks neemt de Velserpoort het overgebleven verse voedsel van deze winkel af, zoals brood, groente en fruit. Zo gaan we voedselverspilling tegen en krijgen bewoners iets extra’s. Ook vertelde hij over de dagbesteding die de cliënten op de locatie doen.

In gesprek

Tijdens de rondleiding door het pand kwam het gemeentelijke beleid dat HVO-Querido uitvoert aan de orde, net als de bejegening van bewoners. Hierna vertelde een van de cliënten zijn verhaal en ervaringen. Raadsleden, cliënt en medewerkers gingen met elkaar in gesprek. Er waren vragen over time-out en schorsingen en over wensen en dromen voor de toekomst. Iedereen leek het eens over het belang van divers en gedifferentieerd aanbod. En over de noodzaak van doorstroom naar woonruimte in de regio.

Kwaliteit

Eind 2019 is er bij de Velserpoort onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het werk, inclusief de bejegening van cliënten door medewerkers. Dit onderzoek is uitgevoerd door de GGD als toezichthouder namens de gemeente. De SP-Hulpdienst, verbonden aan de SP-fractie in de Haarlemse gemeenteraad had om dit onderzoek gevraagd. ‘Met de conclusies van het onderzoek van GGD-Kennemerland kunnen we tevreden zijn,’ zegt directeur zorg Anita Schaaij van HVO-Querido. ‘Voor mij zijn de uitkomsten een bevestiging van de kwaliteit van de zorg die wij bieden.’