Strijkkwartet Norbert Wissing in première

11 december, 2017

‘Die muziek, die komt gewoon uit mezelf. Bij het componeren gebruik ik dus geen instrument. Trouwens, dat deed Bach ook niet.’ Voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van HVO-Querido en modern-klassiek componist Norbert Wissing zag zondag 10 december zijn tweede strijkkwartet in première gaan.
HVO-Querido-directeur Paul Asberg leidde het concert in en bevroeg Norbert over zijn werk. In de zaal van het Ei-Complex zette het Willink Kwartet vervolgens een overtuigende uitvoering neer. Van subtiele loopjes op de cello, overgenomen door de altviolist en vervolgens de twee violisten, tot stevige en indringende partijen. De zaal voelde zich opgenomen in de magisch-realistische sfeer die de naamgever van het kwartet in zijn schilderijen opriep.

Het Willink Kwartet in het Ei-complex, foto Ben Bonouvrier

Nuchter

Norbert Wissing bleef er nuchter onder ‘Ja, goed gegaan, mooie uitvoering. En’, zo wilde hij dan wel toegeven, ‘toch ook blij dat het allemaal goed gegaan is. Er zit veel werk in, van mij maar ook zeker van de musici. Yaël, Ephrain, Stijn en Giorgos en ik zijn er vanochtend nog mee bezig geweest.’

Kijk hier voor foto’s die Ben Bonouvrier maakte van het concert.