Streetwise Cycle Race groot succes en landelijk nieuws

Tags: sport
24 mei, 2022

De tweede editie van de Streetwise Cycle Race was een groot succes; bijna 40 personen stonden aan de start! En dat ondanks de regenachtige start van de middag. HVO-Querido, De Regenboog Groep en Stichting Life Goals organiseerden het fietsevenement afgelopen donderdag. Het is een initiatief van HVO-Querido-cliënt Peter. Het evenement was voor mensen in een kwetsbare positie.

Opwarmen en speech

De warming-up van Albertino was een goed begin. Het deerde niet dat die in de regen was. Daarna ‘hup’, naar de kantine met z’n allen naar de kantine voor een lunch met een emotionele speech van HVO-Querido client en initiatiefnemer Peter.

Warming-up Streetwise Cycle Race 2022

De wedstrijd

Gelukkig was toen de ergste regen voorbij en konden we starten. De zon begon zelfs te schijnen. We organiseerden vier kwalificatieronden met ongeveer tien personen per ronde. De twee beste rijders per groep gingen naar de A-finale. De rest streed verder in een B-finale. Onder leiding van spreekstalmeester Ed Bosse kreeg iedere renner speciale aandacht. Iedereen werd bovendien met groot applaus en verve onthaald door hem en het publiek.

Streetwise Cycle Race

De deelnemers van de race waren voor een groot deel afkomstig uit Amsterdam en kwamen met name van HVO-Querido en de Regenboog Groep. Er was echter ook een delegatie uit Utrecht. Het evenement vond plaats op Sportpark Sloten in Amsterdam.

14 rondjes voor Johan Cruijff

Speciale aandacht was er voor Ron. Hij reed ter ere van zijn held Johan Cruijff, 14 rondjes. Dat is niet zomaar iets; een rondje is namelijk 2,5 kilometer en er zit nog een flinke heuvel in ook.

Over de finish na 14 rondjes bij de Streetwise Cycle Race

Funbikes, dopingshots, muziek en barbecue

De Streetwise Cycle race was meer dan een race. We organiseerden een mountainbike clinic, je kon fietsen op funbikes, de deelnemers konden aan de Zoetemelk-dopingshots (mocktails). Natuurlijk was er daarnaast muziek; The Bucket Boyz en dj Toon zorgden voor extra sfeer. Ook kon je je laten masseren. We sloten we af met een slow bike-wedstrijd en een goede barbecue.

Muziek na de wedstrijd

Dit succes krijgt zeker een vervolg. Peter en het hele organisatieteam loopt nog steeds met kippenvel rond. Volgend jaar nog meer mensen op de fiets!

Streetwise Cycle Race op NPO Radio1 en NOS

Het radioprogramma Langs de Lijn en Omstreken van Radio 1 bezocht ons evenement. Zij deden deels verslag en interviewde initiatiefnemer Peter. Peter vertelt hierin onder andere waarom mensen met een kwetsbaarheid de fiets op zouden moeten.
Lees daarnaast het verslag dat NOS deed op hun site.