Streetwise Cycle Race : stevig doortrappen naar een beter leven

Tags: sport
13 april, 2023

Op 11 mei is het zover. Dan vindt de derde editie plaats van de Streetwise Cycle Race, het NK wegwielrennen voor mensen in een kwetsbare situatie. Oud-dakloze Peter bedacht de race en rekent op zo’n zeventig deelnemers. ‘Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd.’

Een artikel van Arjan van Oorsouw – Zijn grote droom was altijd de Alpe d’Huez op te fietsen, vertelt Peter (49). Toen een paar jaar geleden de mogelijkheid zich voordeed om de beruchte berg uit de Tour de France te bedwingen, en daarmee bovendien geld op te halen voor kankerbestrijding, was het besluit gauw genomen. Sindsdien is hij blijven fietsen.

‘Het is mijn uitlaatklep,; zegt Peter (49). ‘Ik was nogal op gewicht en ben door het fietsen flink wat kilo’s kwijtgeraakt. Voordeel was ook dat ik mensen leerde kennen. Ik ben lid geworden van het Streetwise Cycle Team. Daardoor heb ik nu veel sociale contacten en ben ik niet meer zo alleen. Dat geeft me een veilig gevoel.’ Elke week kijkt hij uit naar de fietstocht met zijn club.

Laagdrempelig

Als ex-dakloze wil Peter met zijn evenement aan (voormalige) dak- en thuislozen laten zien dat het beter is om te fietsen dan ongezonde dingen te doen. Hij wil ze aan het sporten krijgen: ‘Je hoofd raakt leeg tijdens het wielrennen. Het belangrijkste is dat je meedoet en een gezellige dag hebt. En dat je in contact komt met andere mensen. Dat is gewoon leuk.’
Iedereen kan zich inschrijven. Het evenement is bewust zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Je hoeft niet te trainen als je dat niet wil en hoeft zelfs geen fiets te hebben. Deelnemers aan de race kunnen gebruikmaken van fietsen uit de fietswerkplaats van de Regenboog Groep, waar Koen Polder (38) werkt als projectleider. Polder: ‘We organiseren met de partners tweemaal per jaar een fietsevenement, een daarvan is de Streetwise Cycle Race. Daarnaast fietsen we wekelijks met mensen uit de doelgroep van HVO-Querido en De Regenboog Groep, het Streetwise Cycle Team.’

Gezellig

Momenteel zijn dat vooral vluchtelingen en mensen met een verslavingsverleden. ‘Voor hen stellen we racefietsen, kleding en trainingsbegeleiding ter beschikking. Alles is erop gericht mensen meer op de fiets te krijgen. De Streetwise Cycle Race is een wedstrijd, maar ook een feest van de fiets. Een dag vol vertier en gezelligheid rondom de tweewieler,’ zegt Polder. ‘Bijkomend effect is dat mensen hun actieradius vergroten. Als je fietst, wordt het leven een stuk gemakkelijker. Dan ga je opeens wel naar de dagbesteding of je baan.’ Het evenement is een samenwerking tussen HVO-Querido, de fietswerkplaats van De Regenboog Groep, Stichting Life Goals en de wielerbaan in Sloten.

Meedoen

De race vindt plaats op 11 mei op Sportpark Sloten in Amsterdam en duurt van 12:00 tot 18:00 uur, inclusief BBQ.
Aanmelden kan tot een paar dagen van tevoren. Wil je meedoen en/of meefietsen op de vrijdagen, stuur een e-mail naar: contact@streetwisecyclerace.nl.
Op vrijdagen verzamelen de fietsers zich om 10:00 uur aan de Zeeburgerdijk 265.

Kijk voor meer informatie op www.streetwisecyclerace.nl.

Dit artikel verscheen eerder in MUG van april 2023. Kijk hier om dat te lezen.