StreetSmart wintereditie van start

27 oktober, 2015

Ga je uit eten in november en december? Doneer in de actieperiode dan die euro bij een StreetSmartrestaurant. Doet jouw favoriete restaurant niet mee? Attendeer de bedrijfsleiding dan op StreetSmart. En volg onze StreetSmart Facebookpagina. Word jij onze 1000ste vriend? Dan maak je kans op een diner voor twee!

Waarom StreetSmart?

In Amsterdam worden komen nog steeds veel gezinnen op straat te staan. Daarnaast leven er in Nederland 73 duizend gezinnen onder het wettelijk bestaansminimum en dus ook vele duizenden kinderen. Vanuit de gemeente Amsterdam wordt op diverse manieren hulp geboden aan deze gezinnen. Een aantal van deze Amsterdammers valt buiten de bestaande regelingen maar heeft wel degelijk hard hulp nodig.

Actieperiode november-december

Het leuke aan StreetSmart is, dat Amsterdamse restaurants via StreetSmart hun sociale gezicht laten zien. De restauranthouders zijn namelijk meer dan bereid om iets goeds te doen, en StreetSmart biedt hen daarvoor de mogelijkheid. Restaurants zetten gedurende de actiemaanden een euro bovenop de rekening. Uiteraard is die bijdrage vrijwillig.

Ambassadeurs

Burgemeester Eberhard van der Laan is onze bekendste ambassadeur. Hij roept op een StreetSmart film alle horecaondernemers op om deelnemer te worden van StreetSmart (zie www.streetsmart.nl voor alle films).

Abri’s

Alle Amsterdammers en zijn bezoekers zullen in de week van 2 tot 9 december kennismaken met StreetSmart: we zijn dan in ruim 180 abri’s te zien met onze oproep uit eten te gaan bij een StreetSmart-restaurant.

Trams

In november zal in alle trams van Amsterdam de oproep van StreetSmart te zien zijn. Maar liefst 219 trams zullen helpen StreetSmart bekender te maken. GVB en StreetSmart hebben veel gemeen. Van Amsterdam voor Amsterdam. Amsterdam een beetje mooier maken voor alle Amsterdammers en zo kunnen we nog wel even doorgaan. We zijn heel trots op deze samenwerking met het GVB.

Wie zijn de initiatiefnemers?

Horeca-ondernemer Sandra Chedi heeft samen met Bert van der Leden van IQ-Creative in 2013 het concept naar Nederland gehaald. Sandra Chedi in een toelichting: ‘Als ondernemer heb je een verplichting naar de stad en moet je iets terug doen. Met StreetSmart kan dat.’ Bert van der Leden vult aan: ‘StreetSmart kan de stad een stukje mooier maken. Horeca ondernemers laten zich daarom van hun beste kant zien.’
Zij hebben HVO-Querido benaderd om de opbrengst goed te besteden. Clemens Blaas, bestuurder van HVO-Querido, verklaarde: ‘We vinden het fantastisch dat we op deze manier met dit project verbonden zijn en zullen zorgen dat de opbrengst voor de meest schrijnende situaties kan worden aangewend. We hopen dat zoveel mogelijk Amsterdammers gaan eten bij de deelnemende restaurants en een euro doneren.’

Meer weten?

Wil je meer weten over StreetSmart, heb je een goed idee, tips of ken je een restaurant dat nog niet meedoet? Neem dan contact op met Sanne van der Leij, projectleider StreetSmart, (06) 10 98 13 27.