Passantenhotel Boerhaave van HVO-Querido aan het Oosterpark heeft een film gemaakt over het reilen en zeilen van het hotel. Dit gebeurt aan de hand van het verhaal van Mo, inmiddels een ex-cliënt van het passantenhotel. Hij voelt zich hierdoor sterker en zelfverzekerd.
Tijdens een bijeenkomst in het Amsterdamse Mirror Centre wordt de film vertoond. Mo zet zichzelf buitengewoon overtuigend en aanstekelijk neer. Als de film begint heeft Mo, die al enkele jaren dakloos is, eindelijk een reservering weten te boeken in het passantenhotel. Kenners uit het publiek mompelen instemmend om dit waarachtige detail. In de toelichting na afloop stelt Mo dat het makkelijker is om Bin Laden aan de lijn te krijgen, dan een reservering in het passantenhotel!
Zelfverzekerd
Mo toont zich enthousiast over zijn kamer: Jeetje man, ziet er strak uit allemaal. Wow, mijn eigen suite. Als een volleerd acteur demonstreert hij enige huisregels, dus mijn vriendin mag niet blijven slapen? Hij wijst en passant op enkele aspecten van de service. Het is lekker dat je niet op straat hoeft, aldus Mo. ‘Je bepaalt zelf gewoon de regie over je leven. Je bent geen probleemgeval meer. Daardoor sta je ook veel sterker en zelfverzekerder bij instanties. Je bent hier echt een klant, een gast. Ze zeggen nog net niet “krantje, meneer” als in een echt hotel.’
Gasten
Martine Sinkeldam, teammanager van het passantenhotel, legt uit het benaderen van cliënten als gasten essentieel is voor de aanpak van Passantenhotel Boerhaave. ‘Wij zijn niet op zoek naar problemen,’ aldus Sinkeldam. ‘Mensen hoeven hier aan de voordeur geen hulpvraag te formuleren. Een gast moet wel het gevoel hebben dat er indien nodig altijd iemand aanspreekbaar is.’
Op eigen benen
Het is de bedoeling dat gasten na een half jaar weer op eigen benen staan en dat betekent zelfstandig wonen, niet in de maatschappelijke opvang. De eerlijkheid gebied Sinkeldam te zeggen dat die zes maanden niet altijd worden gehaald. Zo verbleef Mo in werkelijkheid acht maanden in het hotel.