Powerplay in Paradiso

Tags: muziek
29 februari, 2024

Het staat hoog op het wensenlijstje van menig muzikant, optreden in Paradiso. Voor mensen die muziek maken in een van de bands van HVO-Querido en de andere deelnemende organisaties aan Het Ritme van de Stad, blijft het niet bij een droom.

Van februari tot augustus kunnen zij elke laatste dinsdag van de maand in Paradiso spelen. En dat al voor het tweede jaar op rij. Hoe leuk is het als je tegen je familie en vrienden kunt zeggen: Hé, kom je naar mijn bandje kijken? We staan vanavond in Paradiso!

Space Lightning in Paradiso tijdens Het Ritme van de Stad

Veel publiek

Er staat een enorme rij, dinsdagavond 27 februari, voor de ingang van Paradiso. Deze lange slinger met vooral jonge mensen komt voor PinkPantheress, de act in de grote zaal. In de bovenzaal van de poptempel is het ook gezellig druk. Daar staan, naast de dj’s van Eiwerk, voor de eerste editie van Het Ritme van de Stad dit jaar drie bands op het programma.
De Just Teun Band van de Brouwerij bijt het spits af, gevolgd door Grijz en P/A, twee rappers van ons hiphopcollectief. Omdat er een formatie is uitgevallen, is Space Lightning gevraagd of ze een dubbele set willen spelen. De muzikanten van de huisband van HVO-Querido draaien daar hun hand niet voor om.

Space Lightning in Paradiso

Energie

Ze sparen daarbij hun krachten niet. Integendeel, vanaf het eerste nummer, een atypische cover van countryrockband The Eagles, gaan ze meteen helemaal los en stijgen zo nu en dan boven zichzelf uit. Ze zetten volle bak in met een energie en overtuiging alsof ze al aan de grote finale toe zijn. Wonderbaarlijk genoeg houden de muzikanten die vaart er tijdens het hele optreden goed in. Zonder pauze walst Space Lightning met een aanstekelijke mix van funk, soul, reggae en Surinaamse muziek over het publiek in Paradiso heen. Tussendoor is er ook plaats voor klassieke pop- en rocksongs en uitstapjes naar bijvoorbeeld ska.

Space Lightning in Paradiso tijdens Het Ritme van de Stad

Dansmuziek

Space Lightning kan de voortvarendheid er tijdens de show inhouden omdat de muzikanten razend goed op elkaar zijn ingespeeld. Daarnaast beschikt de band ook bij dit optreden over een grote hoeveelheid ‘wisselspelers’, met name zangers en zangeressen. Daarmee zijn ze in staat de druk erop te houden in een constante vorm van powerplay. Daardoor blijft de spanning hoog en zakt het concert geen moment in. Tot slot speelt men alleen nog maar dansmuziek. Dat merken ook de jonge bezoekers van PinkPantheress die aan het eind van de avond in de bovenzaal opduiken. Space Lightning heeft er een nieuwe schare fans bij.

Space Lightning, energie in muzikale vorm

Meer

Het Ritme van de Stad is een samenwerking van Muziekcentrum Eiwerk, Leger des Heils, Stichting Prisma, The Mystifiers, de Brouwerij en HVO-Querido.
Het volgende optreden is op dinsdag 2 april, uiteraard weer in de bovenzaal van Paradiso.
De toegang is gratis voor mensen met een stadspas. Anderen betalen alleen de prijs van een lidmaatschap.