Bij een oude foto

22 augustus, 2014

De Roggeveen is de oudste afdeling van HVO-Querido. Niet omdat deze voorziening in het oudste pand is gevestigd,  maar simpelweg omdat we er het langste zitten.

Hulp voor Onbehuisden betrekt de panden in de Roggeveenstraat in maart 1937. Dat gebeurt omdat de organisatie het Oud-Buitengasthuis, een voormalig pesthuis uit de 17e eeuw, moet verlaten. Dit gebouw wordt gesloopt voor de uitbreiding van het Wilhelmina gasthuis.
De Roggeveenstraat 6, 8 en 10 herbergen dan het Nachtasyl voor Vrouwen en Kinderen, de Vrouwenafdeling, en de Kleuterafdeling van HVO. Bovendien komen directie en secretariaat van de vereniging om de hoek terecht, in de Van Neckstraat 2. Dat pand is heden ten dage nog altijd een onderdeel van de Roggeveen.

Verbetering

In 1937 beschouwt men deze verhuizing naar voormalige schoolgebouwen uit 1884 als een verbetering. Het pand is ‘vele malen doelmatiger, bewoonbaarder, hygiënischer, beter ingedeeld dan de ruimten, die weldra worden verlaten,’ aldus het tijdschrift van Hulp voor Onbehuisden uit dat jaar.

Oude foto bij De Roggeveen

Kinderzangkoor

In de kantine van De Roggeveen hangt een oude foto van een groep kinderen die nog veel ouder is (zie hierboven). De foto dateert uit 1910 en staat in december van dat jaar in het tijdschrift van de vereniging Hulp voor Onbehuisden (zie hieronder). De foto wordt daarbij een beetje geretoucheerd, met name de achtergrond is een beetje opgepoetst.
De kinderen wonen dan in het Oud-Buitengasthuis aan de Tweede Constantijn Huygensstraat 35. Het fotobijschrift luidt in 1910: ‘Kinderzangkoor Hulp voor Onbehuisden. Dit zijn 60 kinderen van ons 280 verpleegde kinderen’

Kinderzangkoor Hulp voor Onbehuisden, 1910