Organiseer en kampeer

12 oktober, 2020

Begeleiders Maarten Vermaas, Jochem Beeuwkes en Angela Kain gingen met een diverse groep cliënten kamperen in de natuur.

Het is nu misschien moeilijk voor te stellen, maar nog niet zo lang geleden was er sprake van een prachtige Indian Summer, oftewel nazomer. Met dertien deelnemers trokken we erop uit om samen een nacht te kamperen in Bant in de Noordoostpolder.
Bijna alle deelnemers worden in het dagelijks leven begeleid door een verschillend team van HVO-Querido. We waren dus met een heel diverse groep op stap.
Het doel van ons avontuur was om kennis te maken met kamperen en te ontdekken hoe je zelfstandig zo’n avontuur organiseert. Om zo de rust, inspiratie en de helende kracht van de natuur op te kunnen zoeken.

Kampvuur

In workshops hebben we de stappen doorlopen met als resultaat een uitgewerkt kampeerplan voor elke deelnemer. Onze vrijwilliger Willem Rietveld heeft ons onderwezen in de praktische kennis van het kamperen. Hij gaf ons tips en trucs over het kamperen met een klein budget.
Verder stonden we stil bij ontspannen in de natuur. Angela hielp ons hierbij op weg met ademhalingsoefeningen.
In de namiddag nam onze chef Niels de leiding en liet ons een kip- of vegetarische maaltijd in het kampvuur klaarstomen. Het smaakte fantastisch.
In de avonduren was er gitaarmuziek en volop tijd om het leven te bespreken rond het kampvuur.

Gelijkwaardig

De volgende dag hebben we een heerlijke wandeling gemaakt en ons kamp af gebroken. Het was jammer om te vertrekken. Zelden ben ik op stap geweest met een groep die zo snel verbroederde. De sfeer was bijzonder positief. Lukte iets niet dan kon je op de hulp van een mededeelnemer rekenen. De begeleiders speelden een faciliterende rol, maar waren vooral onderdeel van de groep. Mede door deze gelijkwaardigheid en de mooie omgeving raakten we in gesprekken vaak diepere lagen. Onderwerpen zoals als omgaan met eenzaamheid en verslavingen passeerden de revue. Daarnaast werd er vooral heel veel gelachen en werden er flauwe grappen gemaakt. Een inspirerende trip voor alle deelnemers en een opstap om zelf de natuur in te trekken.

Reacties van deelnemers

• Zo, ik had niet verwacht dat dit uitje me zo goed zou doe. Voel me helemaal happy de peppy. Vrijheid en blijheid op de camping. (Niels van Liempt)
  • Dank u wel mensen, voor de deze quality time. (Zerai G.M.)
  • Ik heb een nieuwe maat leren kennen, dinsdag komt hij bij mij langs om me met mijn tuin te helpen en we gaan binnenkort samen kamperen. (Hans Kolderman)
  • Ik werd helemaal ontspannen in de natuur en dat is belangrijk. Het was een sympathieke groep mensen. (Carlo Veldema)
  • Geweldig was het! Lekker je rust zoeken en ademhalingsoefeningen doen en dansen op house muziek in de natuur. (Oersha Marapin)

Kijk hier voor meer foto’s.