Opening Varikstraat

02 juli, 2000

In Amsterdam Zuidoost werd in het jaar 2000 de Varikstraat geopend door HVO-Querido in samenwerking met de Algemene Woningbouwvereniging. De Varikstraat is een woonvoorziening voor veertien mensen die door hun drugverslaving dakloos zijn geworden.

In woonvoorziening Varikstraat gaat het om mannen en vrouwen die hebben besloten meer te willen doen met hun leven dan rondhangen op straat en sporadisch gebruikmaken van de nachtopvang. De Varikstraat is te beschouwen als een tussenvoorziening. Het verblijf is dan ook niet permanent, maar een opstap naar zelfstandig wonen.

Opnieuw meedoen

De bewoners van de Varikstraat zijn gemotiveerd om weer deel uit te maken van de maatschappij, maar missen de nodige vaardigheden om direct volledig zelfstandig te kunnen gaan wonen. In de Varikstraat trainen medewerkers van HVO-Querido hen om opnieuw mee te draaien in de samenleving. Dit betekent dat bewoners leren zichzelf en hun directe omgeving te verzorgen, leren omgaan met geld en zorgen dat ze gedurende de dag iets zinvols om handen hebben.

Bewoners lieten hun kamer zien bij de opening van de Varikstraat

Gewoon

Zoals altijd bij de vestiging van een pand voor verslaafden waren er in de buurt aanvankelijk weerstanden. Iedereen juicht het toe dat er meer en betere opvang komt, maar niet om de hoek. Mede daarom hield de Varikstraat  tijdens de officiële opening open huis. Mensen uit de buurt konden komen kijken. Bewoners van het pension lieten hun kamer zien en gaven rondleidingen en uitleg over het reilen en zeilen van het pension. Buurtbewoners reageerden enthousiast op deze openheid en waren verbaasd hoe ‘gewoon’ het er toe gaat.

Ingepakt

Voor de openingsceremonie waren gevel en entree van de Varikstraat ingepakt. Niet zoals Christo met linnen doeken en touwen, maar met eerlijke, Amsterdamse verhuisdozen. Na de toespraken van Ton de Roode (directeur Algemene Woningbouwvereniging), Jaap Fransman (algemeen directeur HVO-Querido), Harrie Herfs (drugsopvang HVO-Querido, waar de Varikstraat een onderdeel van is) en Paul Schings (dagelijks bestuurder stadsdeel Zuidoost) werd deze muur van verhuisdozen door de gezamenlijke sprekers met enkele bewoners omver getrokken en was de permanente bewoning ook symbolisch een feit.

Harrie Herfs spreekt bij de opening van de Varikstraat

Samenwerking

De Varikstraat is een samenwerkingsproject van de Algemene Woningbouw Vereniging, Jellinek, GGD, Streetcornerwork, de gemeente Amsterdam en HVO-Querido. Ieder vanuit zijn eigen vakgebied en expertise. De AWV zorgt voor het beheer en onderhoud van het pand, Jellinek, GGD zorgen voor de psychische en medische begeleiding, Streetcornerwork voor dagbesteding en HVO-Querido voor onderdak en de daarbij behorende dienstverlening. Zo doet iedereen waar hij goed in is.