What’s in a name? Ezra is een Joodse jongensnaam die hulp of behulpzaam betekent. Is het dan verwonderlijk dat iemand met die, overigens zelfgekozen, naam bij de voortzetting van Hulp voor Onbehuisden gaat werken? Niet voor Ezra de Jong, die sinds 1 december 2020 directeur bedrijfsvoering is bij HVO-Querido.
‘Mijn ouders zijn allebei echte Amsterdammers, maar ik ben geboren in Middelburg,’ vertelt Ezra de Jong. ‘Dat was nog in de tijd dat het gezin vader volgde als die voor zijn werk ergens naartoe moest. Ik ben opgegroeid aan het strand, in Velsen, heb gestudeerd in Leiden, en woon en werk al heel lang in Amsterdam. Als kind wilde ik graag dierenarts worden, ik ben een groot honden-fan en ik houd van dieren in het algemeen. Of arts, want geneeskunde en ziekenhuizen vond ik ook intrigerend. Het is er niet van gekomen. Nadat ik was uitgeloot voor de studie Beleid & Management Gezondheidszorg in Rotterdam, heb ik in Leiden “gewone” bestuurskunde gestudeerd. In deze studie is de zorg uit beeld geraakt en ben ik toevallig de wereld van sociale en fysieke veiligheid ingerold in de regio Amsterdam-Amstelland. Kernwoorden: politie, brandweer, rampen/crises en heel veel burgemeesters. Zelf nooit in uniform, altijd in beleids- en staffuncties. Het is boeiend om in organisaties te werken waarbij de kerntaak glashelder is. Het primaire proces van een club als de brandweer hoef je niemand uit te leggen.
Van Gogh
Naast de zorg hebben ook cultuur en het hoger onderwijs mijn belangstelling. Daarom heb ik daarna zeven jaar bij het Van Gogh Museum gewerkt als directeur bedrijfsvoering. Cultuur is mij dierbaar en het is ook maatschappelijk relevant, dat moet je met elkaar koesteren. Het is van belang om kunst en cultuur breed te verspreiden en toegankelijk te maken. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen de houders van een museumjaarkaart, maar alle Amsterdammers hun weg weten te vinden naar kunst? Hoe slecht je barrières? Dan heb je het over diversiteit en inclusiviteit. Dat zijn thema’s die ook bij HVO-Querido spelen. Dat doe je in ieder geval niet door het zelf in te vullen en de oplossing te bepalen, maar door goed te luisteren en met mensen in gesprek te gaan. Bij het Van Goghmuseum zijn in het programma “Van Gogh verbindt’ de Beeldbrekers opgestaan, jonge mensen met diverse achtergronden die adviseren over hoe het museum aantrekkelijk te maken voor iedereen.
Opnieuw glashelder
Nu heb ik heel bewust weer een andere afslag genomen. Instroom, doorstroom en uitstroom, dat is heel gezond. De zorg had ik als gezegd al jaren op mijn netvlies. Ik ben me gaan oriënteren en kwam als eerste bij HVO-Querido voor een gesprek. Het voelde meteen goed en ik ben ervoor gegaan.
HVO-Querido is een grote speler in het veld en opnieuw een club waarvan het doel in de samenleving glashelder is. HVO-Querido is een vitale maatschappelijke organisatie, daar kunnen we als stad niet zonder. Dat is voor mij reden genoeg om elke ochtend gemotiveerd aan het werk te gaan. Ik heb nooit commercieel gewerkt, daar heb ik niks mee. Al ben ik zelf geen hulpverlener, ik heb wel snel scherp gekregen dat ik daar tegenaan wil schuren. Al ben ik van de bedrijfsvoering, ik wil het zo inrichten dat wij de ultieme bijdrage leveren aan dat primaire proces. Met goed advies en de juiste ondersteuning waar we allemaal lol van hebben. Dat doen we niet door te vertellen hoe het zit, maar door te luisteren en onze kennis in te zetten.
Vakmanschap
Mijn eerste indrukken? Ik zie een organisatie met veel gedreven medewerkers, veel professionaliteit en vakmanschap op allerlei vlak. Veel ondernemerschap ook, dat is mooi. Er zijn gelukkig ook uitdagingen. We kunnen nog de nodige stappen zetten in de optimalisering van onze dienstverlening. We moeten ons verder ontwikkelen en ook heldere afspraken maken binnen Support en met de organisatie. Waar zijn wij van? Wat doen we wel en wat niet? Dat kan af en toe botsen, maar dat is niet erg. De wil is groot, er is veel kwaliteit in huis. Veel mensen van Support proberen alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Ze vinden het soms lastig om “nee” te zeggen of “niet nu” of “niet op deze manier.” Dat moeten we doorbreken. Keuzes maken en stappen zetten waardoor we meer balans krijgen tussen de vragen en wensen van de zorg en hoe we hier als bedrijfsvoering vanuit onze kennis, expertise en verantwoordelijkheid invulling aan geven. De vraag achter de vraag te stellen en de tijd durven nemen om gestructureerd te werken aan de doelen die we ons zelf stellen.
Doordat we niet allemaal samen op één plek werken en doordat we van verschillende processen zijn, kan er een vorm van wij-zij denken ontstaan die we moeten zien te overbruggen. Dan kan bijvoorbeeld door jezelf meer in de organisatie te laten zien als Supportafdeling of -medewerker.
Aanspreekbaar
Bij HVO-Querido worden de termen ondersteunende diensten of Supportorganisatie vaak gebruikt. Ik gebruik zelf de term bedrijfsvoering. Waar het om gaat is dat wij het primair proces ondersteunen, maar dat betekent niet: u vraagt, wij draaien. Het is meer dan dat. Klantgericht werken betekent ook dat wij gelijkwaardige gesprekspartners zijn van de collega’s in het primair proces. Wij zijn evengoed vakmensen, we denken graag mee, hebben expertise en kunnen adviseren.
Financiën & Control, de Facilitaire organisatie, Woonsupport, Kwaliteit en Zorgbeleid, Strategisch vastgoed, ICT, het is best een hele club, de Supportorganisatie, ongeveer honderd medewerkers.
Ik vind het belangrijk om als leidinggevende zichtbaar en aanspreekbaar te zijn. Dat is in deze tijd lastig, daarom drink ik bijvoorbeeld nu ter kennismaking digitaal koffie in al mijn teams. Dat scherm helpt niet echt om tot verbinding te komen. De agenda wordt gevuld en daardoor raak je in een soort bubbel met je eigen mensen, je komt niet zomaar iemand tegen bij de koffieautomaat. De training voor leidinggevenden was dan ook een welkome afwisseling vorige week. Mijn eerste kennismaking met zorgcollega’s.
Gezamenlijk
Ik houd ervan als er veel energie in gesprekken zit, als we samen lastige dilemma’s kunnen tackelen zodat de inhoud weer vloeit en we verder kunnen. Het begint altijd bij het gesprek. Ik zie mijn rol vooral als faciliterend en coachend, de expertise zit in de teams. Het gaat niet om mij. Ik boek resultaat als mijn teams resultaten boeken, dat is gezamenlijk. Mijn scoringsdrift is niet op persoonlijke titel. Resultaat staat nooit op zichzelf, je bent altijd onderdeel van een groter geheel.
Welkom
Als ik niet werk ga ik graag met mijn vrouw naar het Concertgebouw of naar ballet, dat mis ik nu wel. Of we gaan naar buiten om te trainen met onze labrador retrievers, dat kan gelukkig nog. Mijn dochter studeert in Delft, dus we zitten niet met thuisonderwijs. Anders dan veel mensen kan ik comfortabel thuis werken. Maar je mist contact. Iedereen is hard bezig om het vol te houden. Daarom is nu in het werk de vraag hoe het met je gaat extra belangrijk.
Ik ben nu net twee maanden bij HVO-Querido en ik voel me heel erg welkom. Ik hoop snel op allerlei locaties te komen heel veel mensen live te ontmoeten.’