Nieuws

Ombudsman op bezoek

14 maart, 2022

Afgelopen donderdag mochten we Munish Ramlal, de nieuwe ombudsman van de metropool Amsterdam, verwelkomen bij HVO-Querido op de Stadhouderskade. Hij nam een van de onderzoekers van De Ombudsman mee, Sanna de Ruiter, en raadslid in spé Sulayman Aslami. Valerie Boogaard en Femke Kranendonk verzorgden de ochtend, samen met twee cliënten en Cher Steinfeld.

‘Housing First stimuleert professionele nabijheid, wat de afstand verkleint tussen Amsterdammers met een rugzakje en vele (overheids)instanties. Dat is bijzonder. Ze hanteren hierbij geen methode, maar een state of mind: mensgerichtheid. Dat vond ik in dit werkbezoek indrukwekkend om mee te krijgen als ombudsman, zeker van de ervaringsdeskundigen zelf. Zulke projecten zijn een verrijking voor de stad en van grote maatschappelijke betekenis. Waar mogelijk zal ik dit goede werk steunen en daarop aansluiten in mijn eigen werk,’ aldus Munish Ramlal.

Meenemen

Wij wilden de ombudsman meenemen in het gedachtegoed van Housing First en laten zien wat het Expertisecentrum en onze ambulante teams doen. Aan bovenstaand citaat is te zien dat dit goed is gelukt en daar zijn we trots op! We hopen dat hij dit onthoudt en meeneemt tijdens zijn werk voor de stad.

Stigma

Verder wilden we vooral aandacht vragen voor stigma en dan met name voor hoe stigma in de systemen van de gemeente en andere instanties én bij hun medewerkers zelf, onze cliënten tegenhoudt in hun herstel. En hoe dit stigma hen altijd kan blijven achtervolgen. De ombudsman heeft immers als taak om onbehoorlijke en ontoereikende dienstverlening van de gemeentelijke overheid waar nodig te herstellen en waar mogelijk te voorkomen.

Knelpunten

Na een leuke introductie, waarbij Valerie en Femke geluidsfragmenten lieten horen waarin ze allerlei mensen vroegen wat zij dachten dat de ombudsman doet, vertelde Valerie aan de aanwezigen over het ideaalbeeld en gedachtegoed van Housing First en gingen we in gesprek over de huidige knelpunten.

Ervaring

Maar het beste kan dit natuurlijk worden verteld door degenen die dit hebben meegemaakt. Twee cliënten vertelden over hun ervaring en over de zaken waar zij tegenaan liepen en lopen waar het gaat om stigma in contact met de gemeente en instanties.
Na een rondleiding door het mooie pand, namen we voor nu afscheid. Het wordt echter zeker vervolgd, er konden zelfs gegevens worden uitgewisseld voor een lopend knelpunt!

 

Deel dit bericht:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze berichten.