Nieuw: een tuin bij de Velserpoort

19 februari, 2019

Dankzij een bijdrage vanuit het project Huisje, Boompje, Beestje van Stichting Kinderpostzegels heeft de Velserpoort een heuse tuin gekregen. Bij deze locatie van HVO-Querido in Haarlem Noord worden zowel gezinnen als dakloze volwassenen opgevangen.

Met de realisatie van deze tuin wil Stichting Kinderpostzegels bijdragen aan een meer kindvriendelijke opvang in ons land. Het is aangetoond dat spelen, natuur en dieren een positief effect hebben op het zelfvertrouwen van kinderen. Doordat ze beter kunnen omgaan met hun problemen kunnen ze de toekomst positief tegemoet zien.

Uitdaging

In de gezinsopvang van de Velserpoort woont een wisselende groep van ongeveer twintig gezinnen, veelal met jonge kinderen. Loutfia el Makrini werkt als persoonlijk begeleider bij deze opvang. En niet alleen dat, zij heeft deze voorziening in 2015 eigenhandig opgezet, ‘ik houd van uitdagingen,’ aldus Loutfia, en is er nog altijd de steun en toeverlaat, zowel voor het team als voor de bewoners. Zij leidt het dagelijkse reilen en zeilen van de Velserpoort.

Loutfia (rechts) en stagiar Siham

Fijne samenwerking

Loutfia toont zich zeer ingenomen met de nieuwe tuin. ‘Het wordt heel mooi, nu is het nog een beetje kaal, het is winter, maar als het straks voorjaar wordt, zul je het zien. We hebben met de tuinarchitect meegedacht over het ontwerp. De samenwerking met het ontwerpbureau en de hovenier verliep heel goed, er was veel contact en ze vertelden precies waar ze mee bezig waren. Uiteraard hebben we ook aan heel veel bewoners en kinderen gevraagd wat ze graag zouden willen in de tuin. Veel van die wensen hebben we kunnen verwerken.

Contact

Een tuin, niet altijd binnen zitten, maar soms even buiten zijn, dat is goed voor mensen. Je wordt er rustig van, het geeft ruimte in je hoofd. Bewoners kunnen even bijkomen van alle ellende. Kinderen ook. Ze kunnen spelen, klimmen en straks krijgen we ook dieren: kippen en konijnen. Kinderen die beschadigd zijn, maken makkelijker contact met dieren dan met mensen. Daarom is de omgang met dieren goed voor ze, zo leren ze spelenderwijs om zich open te stellen.

Velserpoort tuin

Positief

Er staan fruitbomen en er komt nog een kas waarin we onder andere kruiden gaan kweken. Die kunnen bewoners gebruiken bij het koken, dat is gezond. Het is ook goed voor de begeleiding. Met een bewoner op kantoor zitten praten is heel anders dan samen even de tuin inlopen. Buiten zijn heeft vaak een positief effect op mensen.

Feestelijke opening

De tuin is natuurlijk voor alle bewoners van de Velserpoort, maar omdat de cliënten van de nachtopvang er overdag niet zijn en de tuin nu eenmaal aan ons deel van het gebouw ligt, zullen de bewoners van de gezinsopvang er waarschijnlijk meer gebruik van maken. Ergens in april of mei organiseren we een feestelijke opening. We hadden het eerst niet voor mogelijk gehouden, maar wij zijn heel tevreden, we hebben echt een prachtige tuin gekregen.’

Kindvriendelijk

Erik Claus, projectleider Huisje Boompje Beestje van Stichting Kinderpostzegels, licht het belang van de tuin bij de Velserpoort toe.
‘Met project ‘Huisje Boompje Beestje’ vormt Kinderpostzegels een groot aantal instellingen voor daklozen- en vrouwenopvang om tot meer kindvriendelijke locaties. Wij ondersteunen deze instellingen met het inrichten van projecten waarbij dieren en planten gebruikt worden om deze kinderen te helpen. Dit doen wij in samenwerking met Federatie Opvang en IVN Natuureducatie. Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij. Elk jaar komen zo´n 8.000 kinderen in Nederland buiten hun schuld in de vrouwenopvang en de daklozenopvang terecht. Kinderpostzegels ondersteunt deze kinderen graag.

Toekomst

Ze zijn vaak slachtoffer van mishandeling, verwaarlozing of huiselijk geweld en komen terecht in een omgeving die meestal niet ingericht is voor kinderen. Weg van hun school, vriendjes, huisdier en vertrouwde omgeving. Spelen, natuur en dieren hebben een bewezen positief effect op het zelfvertrouwen van deze kinderen. Het vermindert stress en maakt dat ze beter kunnen omgaan met hun problemen. Alles is erop gericht te zorgen dat de kinderen hun potentiële traumatische ervaringen kunnen verwerken, in hun kracht komen te staan en hun toekomst positief tegemoet kunnen gaan.’