Natuurspeelplein Roggeveen geopend

Tags: roggeveen
27 juni, 2019

Woensdagmiddag 26 juni, 15:00 uur was belangrijk moment voor de gezinsopvang van HVO-Querido aan de Roggeveenstraat. Toen vond namelijk het openingsfeest plaats waarmee we de natuurspeeltuin op de binnenplaats in gebruik hebben genomen. Het natuurlijk ingerichte speelplein is mede tot stand gekomen dankzij Stichting Kinderpostzegels en Stadsdeel Amsterdam West.
Het werd een heerlijke dag voor de kinderen, want na de officiële opening door teammanager Ellen van Lente kwamen niemand minder dan de ijscoman van Roberto’s IJsbike, clown Pepe met zijn figuurballonnen en schminkster Colors by Karin bij ons op bezoek! Bovendien waren er muziek en diverse hapjes en drankjes, gemaakt door de bewoners van de Roggeveen.
En dat allemaal omdat Kinderpostzegels ons via project Huisje Boompje Beestje financieel heeft ondersteund, waardoor we het binnenterrein hebben kunnen omtoveren tot een natuurspeeltuin. Naast Kinderpostzegels deed ook Stadsdeel Amsterdam-West een duit in het zakje met een bijdrage uit project Tegels eruit, Groen erin.

Teammanager Ellen van Lente spreekt het openingswoord

Ontwikkeling en ervaringen verwerken

Een aantrekkelijk en natuurlijk speelterrein is buitengewoon belangrijk voor de kinderen die in de gezinsopvang verblijven. Natuur helpt kinderen beter omgaan met stress en helpt het zelfvertrouwen verbeteren. Een veilige buitenplek en de natuur ontdekken ondersteunt kinderen daarnaast in de ontwikkeling van hun zintuigen, motoriek, sociale vaardigheden en creativiteit. Voor de kinderen in de maatschappelijke opvang is dit extra belangrijk, omdat het hen helpt hun ervaringen te verwerken. Zo kunnen zij de toekomst met meer vertrouwen tegemoet gaan.
Stichting Kinderpostzegels zet zich in voor de ontwikkeling van kwetsbare kinderen, waar ook ter wereld. Onder het motto ‘voor kinderen door kinderen’ brengt Kinderpostzegels daadkracht, kennis en ervaring, geld, actie en support bij elkaar voor kinderen die in hun ontwikkeling worden bedreigd.

Kinderen én professionals

Het ontwerp van de tuin is gemaakt door Bureau RIS, dat samen met de medewerkers van de Roggeveen om de tafel heeft gezeten om te horen wat de wensen (vooral van de kinderen) waren voor de tuin. De grote zandbak is gerealiseerd dankzij de bijdrage van het stadsdeel, Bureau Binnentuinen. Hoveniersbedrijf Hoek legde de prachtige tuin aan, en kwam met heel goede ideeën voor de inrichting.
Naast de professionals hebben ook de kinderen zelf een bijdrage geleverd. Samen met de activiteitenbegeleiders van de Roggeveen hebben ze schitterende mozaïektegels gemaakt voor de zitmuren en ze hebben de hoveniers ondersteund met aanplanten.

Lekker in de zandbak

Een wandeling door de tuin

En wat tref je nu aan tijdens een wandeling over ons binnenterrein? In de tuin bevindt zich een groot parcours dat bestaat uit diverse houten klimpalen, stapstammen en een hangmat (wat een leuke uitdaging voor de kinderen is) een bruggetje door het groen, een duikelrek, een grote zandbak, een hinkelbaan, een dambord, schoolborden, een moestuin met aardbeien, tomaatjes, komkommer, paprika’s (waar de kinderen al volop van hebben gesnoept) en kruiden. Naast de moestuinbakken bevindt zich een royale picknicktafel waar in de zomermaanden de activiteiten voor de kinderen worden aangeboden. Ook hebben we een gezellig hoekje waar je heerlijk in het zonnetje kan zitten. En natuurlijk een hoop groen waaronder diverse struiken, bloemen en fruitbomen!

Lekker klimmen

Bloemen voor Erik Claus, projectleider Huisje Boompje Beestje van Kinderpostzegels

En bloemen voor Hoek Hoveniers en Bureau RIS