Met nieuwe tanden de toekomst in

17 april, 2018

Zijn tanden vallen gelijk op. Recht, wit en vooral gezond. Ron Nicolaas is vrijwilliger bij HVO-Querido in Haarlem en heeft jarenlang een slecht gebit gehad. Ron Nicolaas zegt het zelf: ‘Zestien jaar geleden heb ik verkeerde beslissingen genomen, weet je. De drugs hebben ervoor gezorgd dat mijn tanden zijn gaan rotten. Ik durfde niet naar de tandarts en daardoor heeft het probleem zich opgehoopt. Het zag er niet uit.’ Zelfs toen hij helemaal van de drugs af was en het leven weer kon oppakken, zag hij er door zijn tanden uit als een drugsverslaafde.

Op een dag heeft een goede vriendin hem een noodzakelijke ‘schop onder zijn kont gegeven,’ aldus Ron. Aan zijn tanden moest iets gebeuren. Hij zit in de bijstand en heeft angst voor de tandarts, dus makkelijk is dat niet. Gelukkig kon hij via Stefan de Jong, begeleider van HVO-Querido Wilhelminastraat, bij Fit Gebit terecht. Hij belde op 10 februari 2018 en hij mocht diezelfde week nog komen voor een behandeling. ‘Zonder mijn vriendin had ik het niet gedaan. Zij heeft mij er echt doorheen geholpen door continu op mij in te praten,’ aldus Ron.

Met nieuwe tanden kan Ron Nicolaas weer lachen

Pittig

Het was een noodzakelijke operatie, dus alles tanden mochten er uit in één operatie. Dit duurde maar een half uur. ‘De narcose was wel pittig, ik heb nog een uur uitgeslapen na de operatie.’ Ron Nicolaas was nog in een half roesje toen hij in de spiegel mocht kijken naar zijn nieuwe gebit. Ron heeft een grote glimlach als hij er over praat. ‘Ja, dat was wel mooi!’

Het herstel duurt wel lang. Zijn ondergebit zat niet helemaal goed, dus daar gaan ze later nog naar kijken. Zijn bovengebit gaat steeds beter zitten. De reacties op zijn gebit maken dit allemaal goed. ‘Mensen zijn heel positief. Mensen die dichtbij me staan zijn voornamelijk trots. Bij de Albert Heijn zien mensen het wel, maar durven ze toch niks te zeggen. Of ik het nog een keer zou doen? Jazeker!’

Boost

Als vrijwilliger bij HVO-Querido ziet Ron Nicolaas veel bekende gezichten. Hij wil deze mensen graag helpen door aan te geven hoe ze bij Fit Gebit terecht kunnen komen. ‘Dit doe ik dan niet in de groep, maar ik loop even naar iemand persoonlijk toe. Een goed gebit kan je gewoon helpen in de toekomst weet je, het heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven van 0 tot 100 procent!’

Fit Gebit

HVO-Querido wil mensen in een kwetsbare situatie ondersteunen in hun streven om – opnieuw – de regie over hun eigen leven te krijgen en volwaardig deel uit te maken van de samenleving. Een goed onderhouden gebit is hier een belangrijk onderdeel van.
Met een goed gebit krijg je meer zelfvertrouwen en ben je gezonder en is het gemakkelijker deel te nemen aan werk of sociale activiteiten. Daarom is HVO-Querido in 2017 gestart met het project Gezonde Leefstijl met als onderdeel het project Fit Gebit. Op een aantal pilotlocaties, waaronder de Wilhelminastraat in Haarlem, zijn cliënten in de gelegenheid gesteld om gebruik te maken van de mogelijkheid via Fit Gebit achterstallig gebitsonderhoud te laten uitvoeren en hun gebit op kosten van het project te laten saneren. In het kader van Fit Gebit zijn in 2017 ruim 250 cliënten van HVO-Querido naar de tandarts geweest en is het gebit volledig gesaneerd!