Lustrum Respijthuis gevierd met positief onderzoeksresultaat

12 oktober, 2021

Het Respijthuis biedt mensen rust als basis voor hertstel. Dit jaar bestaat ons Respijthuis alweer vijf jaar. We zijn trots dit te mogen vieren omdat we overtuigd zijn van de meerwaarde die het onze gasten oplevert.

Dankzij het onderzoek van Sanne Kraak en Max Huber blijkt dat onze overtuiging terecht is. Het onderzoek laat zien dat we precies doen waarvoor we bestaan: een tijdelijk verblijf bieden om tot rust te komen als basis voor herstel in een zelfstandige woonsituatie. Het is mooi om te zien dat mensen bij ons op tijd rust weten te vinden, wanneer het thuis even niet meer gaat. Daarmee voorkomen we dat het slechter gaat en mensen mogelijk in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Martijn Fuldner, ervaringsdeskundig medewerker van het Respijthuis

Op naar de volgende vijf jaar

De preventieve werking van het Respijthuis, die verdere mentale ontregeling en zelfs klinische opname voorkomt, is een belangrijke meerwaarde in het herstelproces. Het is moeilijk te bewijzen dat iets preventief is geweest, maar onze ervaringen, onderbouwd met het onderzoek, zijn meer dan genoeg bewijs voor ons bestaansrecht. In ons jonge bestaan zijn al veel lessen geleerd, maar we zijn nooit uitgeleerd. Zo biedt het onderzoek ook mooie inzichten om met elkaar te blijven ontwikkelen. De zoektocht van ‘zelfbeheer’ naar ‘samensturing’ en de inzet van ervaringsdeskundigheid zijn voor ons herstelgericht gastheerschap van groot belang. Wij gaan dan ook met trots de volgende vijf jaar tegemoet.

Kijk hier voor een korte samenvatting van het onderzoek.

Onderzoek naar ervaringen gasten Respijthuis

Sanne Kraak en Max Huber van het Onderzoeksbureau van HVO-Querido hebben ervaringen van gasten van het Respijthuis onderzocht, op basis van 152 exit-enquêtes en drieëntwintig telefonische interviews.
Gasten komen bij het Respijthuis om tot rust te komen en om ergens te zijn waar geen middelen gebruikt mogen worden. Een deel van de gasten ontvlucht de situatie thuis vanwege burenoverlast, eenzaamheid en/of depressiviteit. Gasten komen ook na een klinische opname of om een klinische opname te voorkomen. Er is een duidelijke link met psychische problemen en/of verslaving. Veel gasten verblijven meerdere keren in het Respijthuis.
Vierennegentig procent van de gasten heeft een positieve tot zeer positieve ervaring. Ze beschrijven het Respijthuis als een plek waar je tot rust komt en waar je even uit je eigen omgeving bent. Daardoor voelen mensen zich weer beter. Gasten waarderen de gastvrijheid, de prettige sfeer en de goede begeleiding en verzorging. Ze waarderen ook de ruimte om je eigen gang te gaan en te leren, ontmoeten en bezinnen. In het Respijthuis ervaren gasten steun en een luisterend oor van de vrijwilligers en ervaringsdeskundigen, en de mogelijkheid om ervaringen te delen met mensen die zelf ervaringskennis hebben.

Ontwikkelpunten

Ontwikkelpunten voor het Respijthuis zijn de aanwezigheid van begeleiding in de nacht voor rust en veiligheid. Ook vinden gasten goede screening en begeleiding van vrijwilligers belangrijk. Voor verder onderzoek kan worden gekeken naar ervaringsdeskundigheid en de inzet van vrijwilligers. Wat zijn de werkzame factoren en onder welke voorwaarden komen ze tot hun recht?
Deze vragen komen aan bod bij de verdere ontwikkeling door het Respijthuis zelf. Tegelijk laat ons onderzoek de waarde zien van wat er al is: een plek om even tot rust te komen en onder gelijken te zijn, als basis voor verder herstel.

Kijk hier om dit onderzoek te lezen.