Liefde vieren en aandacht schenken

15 februari, 2021

Ruim zestig vrijwilligers hielpen op 14 februari om 650 Valentijn-dinerboxen rond te brengen in Amsterdam Noord. Dit was een initiatief van Sonja Hendriksma, die graag mensen een hart onder de riem steekt, en werd mogelijk gemaakt door de Tolhuistuin en StreetSmart Amsterdam.

Een artikel van Isa Ummels en Sanne van der Leij – De Valentijn-dinerboxen waren speciaal bedoeld voor alle cliënten van HVO-Querido in Amsterdam Noord, de deelnemers van Linda’s uitjes en uiteraard alle klanten van Sonja zelf. Tot slot waren mensen die een vriend of vriendin hadden opgegeven om hen in het zonnetje te zetten met onze Valentijn box. In totaal kwamen we op 650!

Veel vrijwilligers hielpen bij het klaarmaken van de Valentijn-dinerboxen

Rozen

Zaterdag hielpen er vijftien vrijwilligers, van onder andere Bunck hotels, en hebben de koks van de Tolhuistuin de maaltijden bereid. De bloemen van De Jetset arriveerden ook keurig op tijd.

Zondag werd om 11:00 uur de muziek aangezet in de Tolhuistuin en hielpen ongeveer twintig vrijwilligers om de Valentijns-dinerboxen klaar te maken. In de box zat groentesoep, een maaltijd van krieltjes, groente en kipfilet, snoepjes, een home-made brownie, wat tips om er een mooie avond van te maken en uiteraard een roos voor Valentijnsdag.
Alle boxen waren stipt om 15:30 uur klaar voor vertrek en werden ingeladen in de auto’s van nog meer vrijwilligers. Elke vrijwilliger kreeg een route mee en het aantal boxen dat hiervoor nodig was. Vervolgens gingen zij op pad met de Valentijn-dinerboxen om de liefde te vieren en aandacht te schenken. Als bedankje voor de hulp kregen de vrijwilligers een paashaas van chocolade om alvast in de paassfeer te komen.

Hartelijke ontvangst

De reacties zijn overweldigend, een aantal mensen was helaas niet thuis en liep de box mis. Verreweg de meesten waren gelukkig wel thuis en de boxen werden hartelijk ontvangen. Vele complimenten werden verzonden via sociale media en mijn telefoon stond roodgloeiend.
De boxen die overbleven zijn naar bekenden van de chauffeurs gegaan en ook daar waren de reacties geweldig. Ik heb bijvoorbeeld mijn overburen, die het momenteel vanwege ziekte niet makkelijk hebben, een box gebracht. De tranen sprongen in haar ogen.
Ook de StreetFood koelkast bij de Verbroederij was een donatiepunt voor overgebleven boxen. Daar hebben we veel bezoekers bovendien blij kunnen maken met soep, want daar hadden we een beetje teveel van gemaakt.

Dank

De vrijwilligers die ons hielpen deden het geweldig. Keurig met mondkapjes op laveerden we door de ruimte om alle boxen te vullen. Iedereen koos een taak die hem of haar paste en genoot eigenlijk ook een beetje van dit samenzijn.
Hartelijk dank aan iedereen die ons heeft geholpen om dit tot een succes te maken.

Zie ook de reportage op AT5.