Westerkerk voor LHBTI-jongeren

16 december, 2019

Zaterdagavond was er in de Amsterdamse Westerkerk een kerstconcert om aandacht te vragen voor de problematiek van dakloze LHBTI-jongeren. Dit concert werd georganiseerd door het COC, het Leger des Heils en HVO-Querido.

Er zijn naar schatting zeker 700 dakloze LHBTI-jongeren in Nederland. Mogelijk zijn het er meer, want niet iedereen meldt zich. Volgens buitenlands onderzoek zijn LHBTI’s oververtegenwoordigd onder dak- en thuisloze jongeren. Deze jongeren staan vaak niet op de radar bij de reguliere dak- en thuislozenzorg, blijkt uit recent onderzoek in opdracht van de gemeente Amsterdam. LHBTI-jongeren komen op straat terecht omdat hun coming out thuis vaak leidt tot hevig conflict. Een situatie die niet zelden eindigt met verstoting of weglopen.

Westerkerk, 14 december 2019

Het NOS-journaal besteedde zaterdag naar aanleiding van dit concert aandacht aan de achterliggende problematiek.
Zie ook de berichtgeving in Trouw hierover.