Kunst is business

14 juli, 2003

HVO-Querido herbergt een flink aantal cliënten dat zich bezighoudt met de schone kunsten: schrijvers, schilders en muzikanten. Schilder, uitvinder en bewoner van de Wassenaar Obdamstraat Klaas Pos wil zich niet alleen creatief uitleven maar het resultaat ook aan de man brengen.

Klaas Pos heeft jaren geleden al de elektrische fiets uitgevonden, een distributiesysteem voor frisdrank opgezet en plannen bedacht om auto’s op aardgas te laten rijden. Zijn hart ligt echter bij de kunst. Na een verblijf in Walenburg woont Klaas Pos in de Wassenaar Obdamstraat en kan hij zich beter wijden aan zijn missie: kunst maken en daar geld mee verdienen.

‘Het is voor mij niks nieuws hoor, voordat ik in de Walenburg kwam, heb ik jarenlang op straat kunst verkocht. Ik had er toen een aardige boterham mee,’ vertelt Klaas Pos. ‘Zo’n zes- zevenhonderd gulden per week. Ik verkocht vooral realistische stadsgezichten à la Brandenburg. Meestal aan toeristen. Het mooie van tekeningen en schilderijen is dat ze geen taal nodig hebben. Het beeld spreekt voor zich.
Ik ben kom uit het eenvoudige vissersdorp Huizen. In mijn tijd gingen alleen intellectuelen en welgestelden naar de kunstacademie. Ik had alleen ambachtsschool een was een autodidact. Ik heb me aangesloten bij een kunstenaarskring en heb een eigen stijl ontwikkeld. Dat is veel en hard werken. Er schuilt veel waarheid in het simpele gezegde oefening baart kunst.

Ik had voortdurend problemen met de mensen van de BKR die het geld moesten verstrekken. Dan moest je voor een commissie verschijnen en dan zei zo’n ambtenaar met de bezieling van een dooie boomstronk: u voldoet niet aan de eisen.

Klaas Pos bij Walenburg

Techniek en geld

In die BKR zaten we met pakweg drieduizend grapjassen, waarvan de helft een beetje kon schilderen. Op een gegeven moment was ik dat gebedel zat. Ik had inmiddels een behoorlijke techniek ontwikkeld en ben toen stadsgezichten gaan tekenen die ik aan de man kon brengen op poster en ansichtkaart. Toen had ik die BKR niet meer nodig.

Ik weet niet precies hoe het nu zit, maar lange tijd is er vanuit de officiële kunstwereld onterecht neergekeken op twee dingen: techniek en geld. Dat dedain is natuurlijk volkomen belachelijk. Het belang van techniek, de beheersing van het ambacht lijkt me evident. Je moet het materiaal kunnen dwingen. Abstracte en naïeve kunst kan ook heel mooi zijn, maar de hoogtepunten daaruit zijn ontstaan uit weloverwogen artistieke overwegingen en niet uit een gebrek aan vaardigheden.

Geld is een ander punt. Kunst is een ambacht. Eerlijk handwerk waarvoor gewoon eerlijk moet worden betaald. Niemand verwacht van een timmerman dat ie louter als expressie voor jou een stoel maakt. Dacht je dat de oude meesters voor niks werkten?

Eigen baas

Ik heb wel eens geprobeerd om bij HVO-Querido een soort kunstkring op te richten. Met zoveel halve garen door de hele stad, is de kans groot dat er wat talent tussen zit. We zouden dan bijvoorbeeld een boot moeten kopen als atelier en expositieruimte. Je zou zowel origineel werk als reproducties in de vorm van ansichtkaarten en posters kunnen verkopen. Er zijn bij HVO-Querido ook genoeg mensen om de handel in de hele stad aan de man te brengen. Het wemelt van de kopers!

Op de een of andere manier is mijn plan door niemand opgepakt. Enkelen waren wel enthousiast, maar niemand deed verder wat. Het is jammer dat er met zoveel mensen met veel vrije tijd toch niet iets constructiefs van de grond kan komen. Ik ga het nu gewoon weer in mijn eentje proberen. Eigen baas.
Mijn begeleider van de Wassenaar Obdamstraat heeft voor mij een vergunning aangevraagd om op straat dingen te verkopen.

Contact

Vroeger ging ik vaak naar het Stedelijk om te zien wat er vernieuwend was. Ik heb er ooit nog eens geëxposeerd, niet solo hoor, met de vereniging. Als autodidact bevind ik me in goed gezelschap, Van Gogh was het ook! Alleen wil ik nog tijdens mijn leven van de opbrengst profiteren. En dat gaat wel lukken. Op straat maak je als kunstenaar heel makkelijk contact met mensen. Ik wil gewoon lekker rustig leven, een beetje genieten van mijn kinderen en op mezelf wonen.’