Klassiek in Splendor

Tags: muziek
09 november, 2018

Op woensdag 21 november geeft het Willink Kwartet, een groep jonge getalenteerde musici, een concert in het Amsterdamse Splendor. Het programma begint om 20:15 uur.

Op het programma staat onder meer de première van het tweede strijkkwartet van onze eigen Norbert Wissing, niet alleen lid van de Centrale Cliëntenraad van HVO-Querido, maar ook modern klassiek componist. In dit strijkkwartet brengt Wissing een eerbetoon aan zijn leermeester, Lex van Delden, van wie het zogeheten Willink-vierluik deze avond ook op het programma staat.
Vriendschap
Een van de thema’s van dit concert is de omgang van kunstenaars met tegenspoed. Van Delden was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief in het studentenverzet. De componist Erwin Schulhoff, van wie ook muziek op het programma staat, was minder fortuinlijk, hij werd in 1941 in een concentratiekamp van de nazi’s vermoord. Norbert Wissing heeft zijn fysieke tegenspoed overwonnen door creativiteit in compositie en de vriendschap met muzikanten. Als protegé van Lex van Delden en vriend van de componist Hans van Eck vormt Wissing ook de verbinding tussen de geprogrammeerde werken.

Carel Willink, Onnodige getuigen, een van de werken waarop Lex va Delden zijn muziekstuk baseerde.

Toegankelijk

Norbert Wissing (1959) vertelt enthousiast over deze muzikale avond in Splendor. ‘Het is echt bijzonder repertoire wat je gaat horen. Mijn leermeester Van Delden, mijn vriend Hans van Eck, Schulhoff, Susato, echt een heel leuk stuk ook. En natuurlijk de officiële première van mijn Strijkkwartet nummer 2. Dat heeft verder geen naam omdat het een abstracte vorm is, het geen symfonisch gedicht.
Het wordt een avond vol toegankelijke en begrijpbare muziek. Ik vind het heel knap hoe Van Delden het magisch realisme van Carel Willink in muziek heeft omgezet. Zijn Willink-vierluik, dat eigenlijk Quartetto per archi, nr 3 opus 106 heet, heeft hij destijds geschreven voor de grote Willink-tentoonstelling in 1980 in het Amsterdamse Stedelijk Museum.

Norbert Wissing met het Willink Kwartet

Talentvol

De musici van het Willink Kwartet zijn fantastisch, hele talentvolle jonge mensen. Ik heb ze horen repeteren, echt: wow, wat gebeurt hier?! Wat een passie! Wat een emotie! Hoe dat komt? Een goede opleiding, talent, enthousiasme en heel hard werken. Het zijn muzikanten die echt voor hun doel gaan. Hoe meer je met elkaar speelt, hoe beter het wordt. Ik ben toevallig met ze in contact gekomen. Yael, de altvioliste van het kwartet, is de dochter van Ben Bonouvrier, die weer bij HVO-Querido werkt.

Mooie locatie

Splendor is een schitterende locatie, het is een oud Joods badhuis, je ziet het nog aan de ramen. De grote zaak was ooit het badhuis voor de mannen, de kleine zaal was voor de vrouwen. Het heeft een mooie akoestiek en het wordt helemaal gerund door musici. En ze hebben ook een gezellige bar. Eigenlijk doen zij wat de Ysbreker vroeger deed. Ik ben vereerd dat mijn muziek daar gaat klinken. We hebben ook een cd gemaakt, die is deels opgenomen bij Splendor en deels in de Oosterkerk, bij het Scheepvaartmuseum, dat is echt een galmbak.
Ik hoop dat er de 21e ook programmeurs van andere zaken komen. Hans en ik willen in de toekomst graag meer dingen samen gaan doen met het Willink Kwartet.’