Kerst bij De Rijswijk

Tags: rijswijk
17 december, 2021

Het was gisteren alvast Kerst op het balkon van de twaalfde verdieping van onze 24-uursvoorziening De Rijswijk aan de Poeldijkstraat.

Zwanine Siedenburg van het Drugspastoraat Amsterdam had er samen met medewerkers van De Rijswijk een echt feestje van gemaakt. Het hele balkon hing vol met kerstlichtjes, er werden kerstliederen gezongen en een aantal bewoners figureerde in vol ornaat in een heuse levende kersstal.

Improviseren

Dat aankleden was volgens Zwanine nog een hele klus. Een deel van de kostuums kwam uit de collectie van de Noorderkerk, een deel was geleend van een bevriend toneelgezelschap en de rest was het werk van creatieve en behulpzame bestuursleden van het Drugspastoraat en het improvisatietalent van Zwanine zelf.
Dokter Co, die zich jarenlang inzette voor de medische zorg aan ongedocumenteerde mensen in Amsterdam, verzorgde deze middag de muzikale begeleiding op een keyboard. Dat is volgens Co niet zo heel verschillend van aard, want muziek heeft ook een heilzame werking.

Contact

‘Zwanine komt altijd gezellig met onze bewoners kletsen,’ vertelt Jisvi Engels, begeleider bij De Rijswijk. ‘Dat doet ze heel goed en toegankelijk. Bewoners komen daardoor vanzelf op haar af. De dingen die zij met bewoners organiseert hebben meestal niks met het geloof te maken. Het gaat om gewone dingen, mensen erbij betrekken, een praatje, belangstelling, contact.

Stralen

Bewoners vonden het gisteren superleuk. Een van hen, Erwin heet hij, kan normaal gesproken nog geen vijf seconden zijn aandacht ergens bijhouden. Nu was hij helemaal in zijn element en zat hij de hele tijd te stralen in zijn gouden pak. Annet was Maria en dat deed ze heel goed. Zij woont al een hele tijd bij ons.

Hit

Bewoners kunnen en mogen toch al niet zoveel in coronatijd. Daarom vind ik het heel goed dat Zwanine juist nu dit soort dingen doet. Wij helpen haar dan ook graag.
Degene die de aankleding van het balkon heeft gefinancierd (hiervoor werd aandacht gevraagd in de rubriek Amsterdammer helpt Amsterdammer) was er gisteren ook bij. Er wordt superveel gebruik van gemaakt. Mooi uitzicht, lekker buiten. Dat balkon is echt een hit.’