Joram in de barmhartige stad

06 februari, 2020

Dit is Joram Jacobs. Joram is in Amsterdam geboren en opgegroeid, hij werkt in Amsterdam, zijn familie, vrienden en vriendinnen wonen in Amsterdam, hij is een echte Amsterdammer die door pech op straat kwam te staan. Joram woont nu samen met zijn hond Animal in Passantenpension Ruysdael , een van de vijf passantenpensions van HVO-Querido.

In een interview voor Bouw Woon Leef – videoplatform over stedenbouw, architectuur en wonen in de regio Amsterdam – had Joram het volgende te zeggen: ‘In eerste instantie ga je naar vrienden en familie, dan logeer je een avondje hier en een avondje daar. Dat zet ook geen zoden aan de dijk. Je wordt er heel verdrietig van. Op een begeven moment heb je geen zin meer om te vragen: kan ik een avondje bij je logeren? Je wilt gewoon je eigen huis.’ En met het verblijf in het Passantenpension is Joram een stap dichterbij een eigen huis. ‘Je kan er in en er uit wanneer je wilt, je hebt je eigen kamer, je eigen keukenblok, dus je kan koken en alles. In principe woon je op jezelf,’ aldus Joram.

De barmhartige stad

De video met de titel ‘De barmhartige stad’ gaat niet alleen over Joram Jacobs, ook mensen die zich in een soortgelijke situatie bevinden vertellen hun verhaal . In de video kun je zien waar je terecht kan komen in Amsterdam als je door omstandigheden dakloos raakt, het Passantenpension is niet de enige plek. Ook aan het woord komen Stichting Timon en het Leger des Heils. Stichting Timon vertelt wat over de huisvesting midden in een wijk in Amsterdam voor jonge moeders die door omstandigheden dakloos zijn. Het Leger des Heils vertelt over de eisen die zij hebben voor de daklozen die zij opvangen.

Wat is een Passantenpension?

Een passantenpension is een tijdelijke woonplek voor mensen die kortdurend geen woning hebben. Het gaat vooral om mensen die door financiële problemen hun huis zijn kwijtgeraakt, bijvoorbeeld door het verlies van hun baan of een scheiding. In het passantenpension kunnen zij maximaal zes maanden een gemeubileerde kamer huren.
Tijdens deze periode kunnen zij in alle rust aan een oplossing voor hun problemen werken. De gasten die het nodig hebben, krijgen ondersteuning van contactpersonen. De meeste gasten zijn overdag naar hun werk of dagbesteding.