In memoriam Marja Langeveld

07 januari, 2022

Een droevig bericht. De oprichter van ons huidige begeleid wonen, Marja Langeveld, is op 31 december 2021, op 73-jarige leeftijd overleden. Marja Langeveld heeft met een klein groepje bevlogen mensen bij onze organisatie het Begeleid Zelfstandig Wonen opgezet. Nu is dat heel gewoon, maar in de maatschappelijke opvang is dat dan een nieuw fenomeen.

BZW

In augustus 1985 verleent de gemeente Amsterdam aan (dan nog) HVO toestemming om een hoofd en twee medewerkers aan te stellen voor het zogeheten BZW-project (begeleid zelfstandig wonen). Daarmee is HVO in 1981 al voorzichtig begonnen met woningen plus begeleiding in de Van Hogendorpstraat en de zogeheten passantenwoningen. Deze voorlopers worden onderdeel van BZW. Eind oktober 1985 is een hoofd voor BZW gevonden in de persoon van mevrouw Marja Langeveld.
De gemeente wil dat HVO in deze afdeling ook ‘moeilijker klanten’ opvangt. De cliënten van BZW zijn vooralsnog grotendeels afkomstig uit de drugshulpverlening. De aanmeldende instantie verzorgt de specifieke zorg, HVO richt zich op het wonen en sociaal functioneren.
‘Er ligt een accent op mensen afkomstig uit Suriname,’ constateert het bestuur.

Volwassenen en jongeren

BZW biedt hulp aan volwassenen en jongeren. Ook dat is bijzonder, de andere afdelingen helpen volwassenen of jongeren.
BZW werkt eerst vanuit de Weesperzijde, later vanuit de Tweede Oosterparkstraat, het Eikenplein, de Zaagmolenstraat en tenslotte de P.C. Hooftstraat.
In 1992 vormt HVO uit de overgenomen Stichting Leefklimaat en het eigen BZW een nieuwe afdeling: Begeleid Wonen Amsterdam (BWA), de voorloper van de huidige ambulante teams.

Verder bouwen

Eberhard van der Laan heeft ons toen als advocaat juridisch bijgestaan met pro deo rechtszaken voor cliënten en het opstellen van het begeleidingscontract. Van deze opzet plukken wij nu, meer dan dertig jaar later, nog steeds de vruchten. We zijn verder gaan bouwen en professionaliseren, met uitbreiding van doelgroepen en woningen.
Begeleid Zelfstandig Wonen werd onder meer een succes door de goede contacten van Marja met diverse woningcorporaties, de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties en met verschillende zorg- en hulpverleningsinstellingen.

Een betrokken vrouw met visie op de toekomst en een fijne leidinggevende heeft afscheid genomen van het leven.