‘Armoede heeft me een praktische man gemaakt’

Tags:
11 juli, 2019

Raynique Troncon (27) is vrijwilliger bij Het Fort in Amsterdam-Noord en wordt begeleid door HVO-Querido.
‘Ik kwam op mijn vierde vanuit Curaçao naar Nederland met mijn moeder en twee broertjes,’ vertelt Raynique. ‘Mijn moeder had het best zwaar, we gingen als gezin van opvang naar opvang. Later kwam mijn vader ook. Hij werkte in de bouw, maar moest hier weer op nul beginnen. We hadden het dus niet breed. Op school werd ik gepest omdat ik vaak dezelfde kleding droeg. Als ik jarig was, deden mijn ouders wel wat leuks, maar geld voor een cadeautje was er niet. Om diezelfde reden kon ik niet op een sport, terwijl ik veel talent had. Maar het pesten was het ergste.
Armoede heeft me wijzer gemaakt. Ik ben extra dankbaar voor wat ik heb, ik eet alles, ben niet moeilijk. Het heeft me een praktische, eenvoudige man gemaakt.

App

Als vrijwilliger bij Het Fort wil ik arme kinderen helpen hun ambities te ontwikkelen. Ik stimuleer ze om te doen wat ze echt leuk vinden. Als niemand hen stimuleert, kopiëren ze wat ze alle andere jongeren op YouTube zien doen: rappen of filmpjes maken.
Zelf hield ik vroeger van cultuur, filosofie, muziek, in tegenstelling tot mijn leeftijdsgenootjes. Voor tieners die in hetzelfde schuitje zitten, ontwikkel ik momenteel een app om gelijkgestemden te ontmoeten. Daarvoor ben ik nu via Instagram een community aan het werven.’

Kijk hier voor deze community op Instagram.