Dromen van de toekomst

Tags: roggeveen
23 april, 2019

In de Roggeveen, het opvangcentrum voor gezinnen van HVO-Querido, wonen gemiddeld zo’n 80 kinderen van 0 tot 18 jaar oud. Ieder met zijn of haar eigen achtergrond en mogelijkheden en allemaal met verschillende verwachtingen voor de toekomst.

Maar het zijn gelukkig ook gewoon kinderen die dingen doen die kinderen doen: spelen, voetballen, gamen, op hun mobiel zitten, noem maar op. En af en toe maken ze op school of op de kinderclub van het huis een tekening.

Topmodel

Deze keer een tekening van Didi (8) die nu een paar maanden in de Roggeveen woont met haar broertje van zes en haar moeder. Didi heeft een modeshow getekend met een fotomodel op de catwalk, publiek en flitsende camera’s. Eigenlijk is zij dat zelf, want later wil ze graag model worden. ‘Ik vind het gewoon mooi, hoe ze op de catwalk lopen,’ aldus Didi. ‘Daarom wil ik later topmodel worden. Dan ben je heel beroemd en iedereen maakt foto’s van je. En dan neem ik ook een bodyguard.
Ze zou later wel in Suriname willen wonen. Ze is er nog nooit geweest, maar haar moeder heeft er hele mooie verhalen over verteld. Haar moeder kan gelukkig ook heel goed koken. Banaan, kip en groente zijn haar favoriete gerechten.

Tekening van Didi

Jezelf zijn

Bij de Roggeveen wonen vindt ze best leuk en gezellig, want er zijn heel veel andere kinderen om mee te spelen. Ze vindt het alleen minder leuk dat je altijd overal geluiden van andere mensen hoort in het grote huis.
Op de kinderclub in het huis doet ze samen met de andere kinderen allerlei leuke dingen. Didi houdt op deze club het meest van met de Barbies spelen, Just Dance, tekenen en eten maken en vervolgens opeten. Wat Didi ook fijn vindt bij de Roggeveen: ‘Ik kan hier gewoon mezelf zijn.’