Digitale vaardigheid geeft een stukje geluk

Tags: innovatie
24 april, 2024

Frank Jansen werkt als IT-architect bij de ING bank. Maar dat niet alleen, hij is op zijn vakgebied ook elke week een dag actief als vrijwilliger bij team Innovatie en Digitale Zorg van HVO-Querido.

‘Als je bij ons bedrijf boven de zestig bent, dan bestaat de mogelijkheid om je, in het kader van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, een dag per week in te zetten voor een non-profit organisatie,’ vertelt Frank Jansen. ‘Dat is best wel een luxe, want ik word gewoon doorbetaald. De bank stelt een aantal organisaties voor. Ik heb bijvoorbeeld een collega die als vrijwilliger bij Staatsbosbeheer werkt. Maar je kunt ook zelf een organisatie aandragen. En dat heb ik gedaan. Via via kwam ik in contact met Mary Nollen en Aarnout Mettes van HVO-Querido en zo is het balletje gaan rollen. Nu werk ik hier vanaf april 2022 elke woensdag als digitale coach op verschillende locaties. Ik leg mensen bijvoorbeeld uit wat ze nog meer met hun mobiel of hun laptop kunnen doen.

Afwisseling

Het is leuk werk om te doen werk en ook een mooie afwisseling met het werk bij de bank. Het is een totaal andere setting, dat maakt het ook boeiend. Een cultuurschok wil ik het niet noemen, maar het is absoluut een andere wereld. Het is fijn om een dagje op pad te gaan in de stad, in plaats van achter het scherm in meetings te zitten. Het sluit natuurlijk wel aan bij mijn vak, maar het is toch meer helpen waar je kunt, vooral op het menselijke vlak. Het is geen hardcore IT-werk, het doet meer een beroep op mijn sociale vaardigheden.

Open sfeer

Je komt bij HVO-Querido veel mensen tegen die het niet altijd voor de wind is gegaan. Hiervoor zag ik wel eens dakloze Amsterdammers op straat, maar had ik ze nog nooit echt ontmoet. Ik was nog nooit in een opvangtehuis geweest. Nu kom ik op diverse locaties en het valt me op dat de sfeer over het algemeen heel gemoedelijk en open is.
Omgaan met allerlei verschillende mensen kost me geen moeite. Je tast altijd een beetje af wie je voor je hebt.

Frank Jansen, vrijwilliger bij team Innovatie en digitale zorg

Frank Jansen, vrijwilliger bij team Innovatie en Digitale Zorg

Blij

Het mooie van dit vrijwilligerswerk is dat je mensen met hele kleine dingen blij kunt maken. Laatst heb ik bijvoorbeeld een bewoner op weg geholpen bij het gebruik van Whatsapp. Er ging meteen een wereld voor hem open. Hij appt nu met vrienden en kennissen en is minder eenzaam. Dat is pure winst.
De vragen die ik krijg zijn heel verschillend. Van een bewoner die zijn tv niet aankreeg, tot iemand die hulp wilde bij het maken van TikTok-filmpjes.

Spullen

Als mensen zelf geen spullen hebben, kunnen we tweedehands telefoons of laptops leveren om ze op weg te helpen. Je hoeft echt niet de allernieuwste apparatuur te hebben om digitaal mee te kunnen doen. Soms zie ik nog bewoners met een oude dikke Nokia of Motorola, die maken we graag blij met een wat minder oude Samsung.

Vertrouwen

Eerst hadden we de digibus waarmee we locaties afgingen. Toen dat ophield hebben we een aantal locaties uitgezocht waar we digihulp geven. Denk aan centra als Robert Koch en De Tour. Daar komen veel mensen die graag iets meer uit hun mobiel te halen. Je moet contact opbouwen. In het begin zijn bezoekers soms een beetje argwanend. Wie ben jij? Wat kom je hier doen? Maar na een tijdje gaan ze je als iets vertrouwds zien. Een vaste frequente is belangrijk, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Digitale inclusie

De digitale vaardigheid van bewoners van HVO-Querido verschilt enorm. Die van medewerkers trouwens ook. Dat ligt niet alleen aan de leeftijd, al zijn jonge mensen meestal handig met hun telefoon, het is vooral een kwestie van ervoor open staan.
Eerst reageerden we voornamelijk op vragen en problemen van bewoners, als een soort helpdesk. Nu zijn we actief aan de slag om bewoners digitaal vaardiger te maken. Zo werken we aan digitale inclusie, zodat iedereen daarvan kan profiteren. We willen trainingen gaan verzorgen op basis van de wensen van bewoners. Wat wil je leren? We merken dat daar veel animo voor is.
Digitale vaardigheid past helemaal in deze tijd. Hoe meer bewoners zelf kunnen op dat gebied, hoe meer dat de begeleiding ontlast. Die kunnen zich dan concentreren op hun eigen werk.

Meer inspanning

Locaties weten wanneer wij van de digihulp langskomen. Het is de bedoeling dat zij dat onder de aandacht brengen bij bewoners en bezoekers. Alleen als mensen er zijn, met hun vraag en zo nodig met hun device, kunnen wij ze helpen. Wat meer promotie en inzet van de organisatie lijkt mij gewenst om bewoners daadwerkelijk te bereiken. Daar zou de organisatie wat mij betreft wel wat meer effort in mogen steken. Digitale vaardigheid raakt met eigen regie en een volwaardige positie in de samenleving immers aan de visie van HVO-Querido. Je zou zoiets ook op basis van targets kunnen aanpakken. Bewoners van afdeling X zijn in 2024 zoveel procent digitaal vaardiger, bijvoorbeeld.

Onafhankelijk

Het beste argument is dat digitale vaardigheid mensen een stukje geluk geeft. Het gevoel: ik kan het zelf is heel waardevol. Mensen onafhankelijk maken, daar gaat het om. Alles gaat digitaal tegenwoordig en dat wordt alleen maar meer. HVO-Querido moet vooruit kijken.
Team Innovatie en digitale Zorg is een leuk team. Ik werk er in een plezierige en inmiddels vertrouwde sfeer. Er is een grote drive om er iets van te maken. Het werkt motiverend om de digitale vaardigheden van bewoners op een hoger niveau te brengen. Hier liggen veel kansen. Ik hoop dat we dit binnen afzienbare tijd als een gewone service kunnen aanbieden.’