Verhalen

Digitaal aan herstel werken

Tags: innovatie
16 januari, 2024

Kevin Nobel is een cliënt van HVO-Querido met veel digitale kennis. Hij verrijkt ons team Digitale zorg en innovatie niet alleen met zijn expertise, hij zorgt er ook voor dat de optiek van de cliënt voortdurend centraal staat.

Kevin Nobel (1992) is een geboren en getogen Amsterdammer. Hij groeide op aan de Buiten Kadijken in Oost. Kevin verbleef een tijd op verschillende plaatsen bij onze organisatie en na een periode buiten HVO-Querido woont hij nu weer tijdelijk bij onze afdeling Beschermd wonen Oosterpark. Zolang hij zich kan herinneren is hij gefascineerd door ICT.

Digitaal steeds belangrijker

‘ICT is mijn passie,’ vertelt Kevin. ‘Ik ben niet met een tablet geboren, maar al op mijn achtste jaar zat ik op mijn eerste DOS pc en dat is feitelijk niet meer overgegaan. Ik heb een ICT-opleiding gedaan, mbo, niveau drie. Daarna ben je officieel assistent medewerker beheer.
Helemaal in het begin was ik gegrepen door het nieuwe en het bijna magische van computers en alles wat daar omheen hing. Veel mensen begrepen er niks van en ik wel. ICT fascineert mij nu vooral omdat het zo breed is, er is zoveel mogelijk en het wordt daarbij steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Om mee te doen in de samenleving, moet je wel.

Zelf bepalen

Daarbij houd ik ervan om dingen te repareren en aan te passen. Spelen met techniek vind ik leuk. Zelf heb ik bijvoorbeeld Sailfish OS als besturingssysteem op mijn telefoon. Ik wil zoveel mogelijk uit de ecosystemen van Android en IOS. Na de verkoop hoeft een bedrijf niet meer alles te bepalen, dat doe ik liever zelf. Eigen regie, weet je wel. Daarom geloof ik ook sterk in open source. Ik heb al heel wat hardware en software gehackt. Momenteel verdiep ik me vooral in white hacking, zeg maar cybersecurity, en in AI, kunstmatige intelligentie. Dat is razend interessant en beslist niet simpel.

Investeren

Vroeger zat ik in de Centrale Cliëntenraad, maar op een gegeven moment liep de termijn af. Omdat het mij houvast gaf, heb ik aan HVO-Querido gevraagd of ze iets anders voor mij hadden. Zo ben ik bij het team Digitale zorg terecht gekomen. Dat was vlak voor corona, een perfect storm voor digitalisering. Wij hoefden niet om aandacht te vragen, ineens moest alles en iedereen digitaal.
In het team help ik mee als we langs locaties gaan om de digitale vaardigheden van bewoners te verbeteren. Daarnaast doe ik dingen op het gebied van informatieveiligheid en ben ik betrokken bij de ontwikkeling van het cliëntportaal.
In de CCR was ik al bezig met het cliëntportaal. Dat het er is gekomen, daar ben ik best trots op. We waren voorloper, niet de eerste, maar zeker niet de laatste. Het portaal is een plek waar cliënten digitaal aan hun herstel kunnen werken. Dat is investeren in jezelf en in de toekomst.

Leuk

Het is leuk werk in team Digitale zorg en innovatie, absoluut. Anders was ik al weg, ik kan alleen maar dingen doen die ik leuk vind, dat heb ik nodig om motivatie te vinden.
De digitale kennis en vaardigheden van medewerkers verschillen nogal per persoon. Sommigen zijn er heel handig in, andere hebben geen idee, om het blunt te zeggen. Het is niet zo dat jongeren er per definitie beter in zijn. Dat wordt vaak overschat. Veel jonge mensen weten waar het knopje van WhatsApp zit en dan houdt het op.
Bij cliënten zijn er nog meer verschillen in digitale vaardigheden. Medewerkers doen allemaal wel eens iets op de computer, sommige bewoners hebben er nog nooit een aangeraakt.

Wensen

Als organisatie moeten we ervoor zorgen dat cliënten digitaal vaardig kunnen zijn. Dat betekent dat we aandacht moeten besteden aan zaken als dyscalculie, ervoor moeten zorgen dat mensen kunnen lezen etc. Binnen ieders mogelijkheden moeten mensen immers zoveel mogelijk zelf doen. Dat is een van de uitgangspunten van HVO-Querido. Dat is mooi, maar dan moet je dat ook faciliteren. Daar ligt nog een mooie taak.’

Deel dit verhaal:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze verhalen.