De vriendschap uitbundig gevierd

Tags: muziek
16 november, 2018

Het was een daverend succes, de wervelende muzikale show KWIK & Friends, die op 15 november op het podium van de Amsterdamse club Panama ten gehore werd gebracht. KWIK is een samenwerkingsproject van Stichting Eiwerk en HVO-Querido onder leiding van Lies Schilp.
Op de planken stonden, in wisselende samenstellingen, voornamelijk cliënten van HVO-Querido, aangevuld met familieleden, vrienden en begeleiders. Bij KWIK gaat het er niet om welke maatschappelijke rol je vervult, het gaat om de muziek. Muziek is een universele taal die veel van onze mensen zeer begeesterd beheersen.

You’ve Got a Friend

Er was klassieke muziek, er was jazz, maar er was vooral veel popmuziek te horen, Van smartlap tot rock, van soul tot nederbeat.
Het thema van deze vijfde editie van KWIK was vriendschap en dat kwam in de keuze van het repertoire dwars door alle genres herhaaldelijk terug. Zo hoorden we niet alleen ‘You’ve Got a Friend’ van Carol King, maar ook ‘Een vriend’ van André Hazes. Het gezamenlijke aspect van de vriendschap kwam tot uiting in klassiekers als ‘You’ll Never Walk Alone,’ verrassend gezongen door scheidend teammanager Peter Lokkerbol en een soulkraker als ‘Stand by Me’ van Ben E. King.

In de stad Amsterdam

Er was ook een duidelijke Amsterdamse toets te beluisteren in de programmering. Dat zat ‘m niet alleen in nummers van de al genoemde André Hazes of in de vertaling van het lied ‘Amsterdam’ van Jacques Brel, maar bijvoorbeeld ook in ‘Three Little Birds’ (don’t worry about a thing, every little thing is gonna be alright) van Bob Marley, al jaren een van de lijfliederen van Ajax. Het werd deze avond overtuigend gebracht door Adam, een asielzoeker uit Eritrea.

We want more

Het concert van KWIK & Friends was een succes dat naar meer smaakt en dat komt gelukkig er ook. In iedere geval kunnen we in 2019 genieten van de volgende editie en waarschijnlijk komt er in de tussentijd ook al meer muzikaal spektakel.

Kijk hier voor foto’s.