De Eendracht feestelijk geopend

Tags: eendracht
18 maart, 2019

Op zondag 17 maart is De Eendracht, een woonvoorziening van HVO-Querido in de Admiralenbuurt in Amsterdam West feestelijk geopend.

Eind vorig jaar verhuisden de 32 bewoners van De Eendracht van de Batjanstraat in Amsterdam Oost naar de Jacob van Wassenaar Obdamstraat in West. Inmiddels is iedereen gewend en gesetteld en heeft het normale leven weer zijn gang genomen. Het enige wat nog ontbrak, was een officiële opening en in die omissie is nu ook voorzien.

Muziek tijdens de opening van De Eendracht, Jos Zandvliet van Stichting Accu op banjo en bewoner Serge op gitaar

Samen in harmonie

Als oudste bewoner viel de eer van de opening aan Ad Vogel te beurt, die sinds de start in 2000 in de Batjan woonde. Als een routinier maakt meneer Vogel grapjes met het publiek, lachte volleerd naar de camera’s en knipte resoluut het lint door. Vervolgens vertelde persoonlijk begeleider Bas Mackaay het een en ander over de verhuizing waarvan hij de projectleider was. Bas legde ook uit waar de naam De Eendracht vandaan komt. Dat is ten eerste te danken aan de zeventiende-eeuwse admiraal Jacob van Wassenaar Obdam naar wie de straat is genoemd. Het schip van deze zeeman heette De Eendracht. Maar het staat vooral voor het gedachtegoed van de voorziening. Men wil er samen iets van maken. Bewoners, medewerkers en omwonenden trekken samen en in harmonie op om zo prettig mogelijk te wonen en te werken.

Een bewoner met zijn broer en een foto van hen beiden van vroeger

Naasten

Van die eendracht was genoeg te merken tijdens de officiële maar zeer informele opening. De zon scheen, er waren lekkere hapjes en drankjes, er was vrolijkheid, er klonk muziek, de stemming zat er goed in. Naast bewoners, medewerkers en andere collega’s waren er genodigden als behandelaars, de huisarts, samenwerkingspartners en diverse oude en nieuwe buren, maar vooral waren er veel vrienden en familieleden van bewoners.
Kijk hier voor foto’s.