Burgemeester bezoekt Flierbosdreef

29 oktober, 2015

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan bracht op 29 oktober een bezoek aan de noodopvang voor vluchtelingen van HVO-Querido aan de Flierbosdreef.
De burgemeester wilde graag met eigen ogen zien hoe het er in deze opvang aan toegaat. Van der Laan werd rondgeleid door de teammanager van de locatie, Larissa Wijnnobel, en HVO-Querido bestuurder Clemens Blaas. Bij zijn rondgang door het zes verdiepingen tellende gebouw sloot zich gaandeweg een steeds grotere tros vluchtelingen aan bij het gevolg van de burgemeester. Van der Laan nam de tijd, schudde vele handen en had voor veel mensen een luisterend oor.

Eberhard van der Laan wordt gefopt door een Syrisch jongetje

Belangstelling

In een ongedwongen sfeer heeft de burgemeester diverse vluchtelingen gesproken, zowel in het Engels als met behulp van tolken. Hoewel hij natuurlijk niet direct ieders problemen kon oplossen, wist Van der Laan wel veel vluchtelingen door zijn aanwezigheid en belangstelling een hart onder de riem te steken. Zo was er een Syrisch jongetje dat de burgemeester graag een hand wilde geven, uitsluitend met het doel om hem als een kleine goochelaar te laten schrikken van een speelgoedspinnetje, een spel dat Van der Laan goed meespeelde. De speelruimte van de kinderen, waar, toegegeven, nog best wat speelgoed rondslingerde, ontlokte de burgemeester de ontboezeming dat de vluchtelingenkinderen in dat opzicht precies als zijn eigen kinderen zijn.

Burgemeester Van der Laan in gesprek met vluchtelingen uit Syrië

Waardering

De burgemeester was nadrukkelijk ook geïnteresseerd in de medewerkers en vrijwilligers die de voorziening runnen. Toen bijvoorbeeld Wilma Kop van vrijwilligersorganisatie Venzo hem uitnodigde om ook even in hun ‘winkeltje’ te komen kijken, feitelijk een uitgiftepunt voor kleding, schoenen en andere spullen, stemde Van der Laan direct toe en voelde de situatie goed aan door voor te stellen om samen met de vrijwilligers op de foto te gaan.

Burgemeester Van der Laan en Clemens Blaas met vrijwilligers van Venzo

Tijdens de rondleiding sprak hij uiteraard ook met professionals van HVO-Querido en onder meer de Immigratie- en naturalisatiedienst. Hij was benieuwd naar hun ervaringen en wilde graag weten waar ze zoal tegen aan lopen bij de uitvoering van de opdracht van de gemeente Amsterdam om een kleine 700 vluchtelingen op te vangen. Van der Laan sprak tot slot zijn grote waardering uit voor de inzet van iedereen die deze opvang in Amsterdam mogelijk maakt.