Hoe een brief je leven kan redden

13 september, 2019

Gisteren was de start van de Regiegroep Ongedocumenteerden Amsterdam. Deze groep, onder leiding van coördinator Mpanzu Bamenga, kwam voor het eerst bijeen in het Mandelahuisje in Amsterdam Noord.

Het doel van deze bijeenkomst was onder meer om te bepalen wat er de komende tijd gedaan gaat worden voor ongedocumenteerden en hoe. Maar omdat het de eerste keer was dat de regiegroep samenkwam, was het ook een onderlinge kennismaking. Hiervoor was de leden gevraagd om een voorwerp mee te nemen dat belangrijk voor ze was of hen typeerde.

Monsieur

Een van de leden, Moumouni Konate, diepte een brief uit Ivoorkust op uit zijn tas. Het was een foto van jonge vrouwen in schooluniform met hun leraar, hijzelf. Het ging hem nadrukkelijk om de combinatie van de foto en de envelop. Want op de envelop was de adressering te lezen aan het asielzoekerscentrum in Heemskerk. Niet alleen was dit de eerste brief die hij in Nederland heeft ontvangen, hij werd hiermee opnieuw een mens. Hij voelde zich lange tijd niets en slechts een nummer, maar door de brief gericht aan monsieur Konate, werd en voelde hij zich weer iemand die meetelt en ertoe doet. Moumouni vertelde ook dat hij extra geraakt was door het feit dat het juist mensen uit zijn oude vaderland waren, zijn voormalige leerlingen, die zijn leven met deze brief hadden gered. Op dat moment besloot hij om mensen die in hetzelfde schuitje zitten, vluchtelingen, asielzoekers, ongedocumenteerden, te gaan helpen. En dat doet hij nu.

Toekomst

De regiegroep wil iedereen het gevoel geven een monsieur te zijn, dat alle mensen er toe doen en een toekomst verdienen. Hoe de Regiegroep Ongedocumenteerden Amsterdam dat gaat aanpakken, wie er in zitten en wat de plannen zijn, daarover hoor je binnenkort nog veel meer.

V.l.n.r. Moumouni Konate, Maike Awater, Ellis van Hal, Mpanzu Bamenga en Hans-Peter Nijman